
Fikk kundeflukt etter CO₂-avgiften
Bunker Oil har mistet flere utenlandske kunder etter innføringen og den påfølgende utsettelsen av CO₂-avgiften i sommer.
– Vi opplevde et brått stopp fra kunder, da regjeringen endret reglene for CO₂-avgiften 1. juli. Nå er vi glade for at regjeringen snudde og utsatte endringene til å gjelde fra 1. januar neste år. Det sa Maren Kleven Fox i Bunker Oil, da hun snakket på Fiskebåt Vest sin fiskerikonferanse i Ålesund 29 august.
Tross en viss glede over at endringene i avgiftsregimet er utsatt, så er det langt fra en normal situasjon skriver Fiskebåt.
– En avgift som fører til økte klimagassutslipp og setter arbeidsplasser langs hele kysten i fare, er ingen god sak for politikere i en valgkamp, sa Kleven.
Dropper å bunkre i Norge
Nå håper hun at politikerne kan sette seg sammen etter valget og legge stabile føringer for hvilken CO₂-politikk som skal gjelde. Etter det som skjedde i sommer har selskapet mistet de fleste av sine utenlandske kunder.
– Vi opplever at flere av våre utenlandske kunder styrer unna Norge, og heller bunkrer i andre land, sa Kleven.
Til sammen er det snakk om avgifter på 3,5 milliarder kroner, noe som er langt over det flåten kan tåle, sa Audun Maråk i Fiskebåt, i sitt innlegg på konferansen.
Flåten ønsker å bidra
– Dette er en stor kostnad for mange rederier, og dette skal komme samtidig med at vi skal omstille flåten til å bli mer klimavennlig, sa Maråk.
Han viste til at flåten ønsker å bidra til å bli mer grønn, men at det i dag ikke er noen reelle alternativer til fossilt drivstoff.
– Å tvinge den norske fiskeflåten til å bunkre i utlandet er ingen god løsning. Det vil øke de globale utslippene og i tillegg svekke beredskapen langs kysten, sa Maråk.