Økt lønnsomhet i fiskeflåten
Den norske fiskeflåten opplevde en svak økning i lønnsomheten fra 2023 til 2024. Ringnotsnurpere er fartøygruppen med høyest driftsmargin i 2024, også på tvers av samtlige fartøygrupper i flåten, med 32,5 prosent.
Dette er høyeste målte driftsmargin for denne ringnotrnsnurpere siden 2011. Det er foøvrig generelt store store variasjoner mellom fiskeriene, og mellom de ulike fartøygruppene, går det frem at Fiskeridirektoratets nylig publiserte tall fra lønnsomhetsundersøkelsen for fiskeflåten for 2024. Driftsmarginen for flåten økte fra 17,3 prosent i 2023 til 18,8 prosent i 2024.
Tallene viser en reduksjon i inflasjonsjusterte driftsinntekter fra 29,7 mrd. i 2023 til 27,8 mrd. i 2024. De totale driftskostnadene var 22,6 mrd., og driftsresultatet for flåten var dermed 5,2 mrd. i 2024. Havfiskeflåten opplevde økt lønnsomhet fra 2023 til 2024, med en økning i driftsmargin fra 17,2 prosent til 22,5 prosent, slår direktoratet fast i sin presentasjon av tallene for fiskeflåten.
Stor variasjon
De melder videre at lønnsomheten varierer imidlertid mellom de ulike fartøygruppene. Torsketrålere, ringnotsnurpere og havgående krabbefartøy opplevde alle økt driftsmargin fra 2023 til 2024, mens konvensjonelle havfiskefartøy og pelagiske trålere opplevde en reduksjon. For konvensjonelle havfiskefartøy gikk driftsmarginen ned fra 5,6 prosent i 2023 til 1,5 prosent i 2024. Dette er laveste målte driftsmargin for denne gruppen siden 2003.
Som nevnt innledningsvis var ringnotsnurpere den fartøygruppen med høyest driftsmargin i 2024. Når det gjelder kystfiskefartøyene så opplevde de samlet sett en nedgang i lønnsomheten fra 2023 til 2024, med en reduksjon i driftsmarginen fra 17,4 prosent 11,6 prosent. Reduksjonen er noe større blant fartøyene i bunnfiskeriene enn blant fartøyene i de pelagiske fiskeriene, skriver Fiskeridirektoratet,
Driftsmargin ned for kystflåten
For kystfiskefartøyene i bunnfiskeriene gikk driftsmarginen ned fra 14,8 prosent i 2023 til 8,1 prosent i 2024. Samtlige fartøygrupper i de konvensjonelle kystfiskefartøyene opplevde en nedgang i driftsmarginen, og størst er nedgangen hos konvensjonelle kystfiskefartøy under 11 meter hjemmelslengde. Her er driftsmarginen redusert fra 12,6 prosent i 2023 til 3,5 prosent i 2024. Kystreketrålerne opplevde på den annen side økt lønnsomhet i 2024 med en driftsmargin på 16,1 prosent, sammenlignet med 5,6 prosent i 2023. Driftsmarginen for 2024 er den høyeste målte driftsmarginen for denne gruppen i undersøkelsen., går det frem av lønnsomhetsundersøkelsen.
Kystfiskefartøyene i de pelagiske fiskeriene opplevde samlet sett en reduksjon i driftsmarginen fra 24,4 prosent i 2023 til 19,2 prosent i 2024. Her skiller kystnotfartøy under 11 meter hjemmelslengde seg ut, med en markant økning i driftsmarginen fra 2023 til 2024. Fartøygruppen opplevde en økning i driftsinntekter og en reduksjon i driftskostnader fra 2023, slår direktoratet fast.
Reduksjon i drivstoffbruk
Fartøygruppenes samlede kostnader til drivstoff er noe redusert fra 2023 til 2024. Direktoratet ser også en reduksjon i drivstofforbruket for flåten totalt sett. Kostnadene til drivstoff vil være avhengig av pris og forbruk, hvor forbruket igjen vil være avhengig av faktorer som tilgjengelighet til fisken og værforhold.
Opplysninger om drivstofforbruk er samlet inn i forbindelse med lønnsomhetsundersøkelsen for fiskeflåten siden 2001. Det er ikke alle fartøy som svarer på spørsmålene om drivstofforbruk, men andelen fartøy med oppgitt drivstofforbruk har økt over tid. Fiskeridirektoratet har ikke data på drivstoffpriser, skriver Fiskeridirektoratet i sitt sammendrag.
De mener også at nedgang i populasjonen fra tidligere år kan ha påvirket resultat- og balansestørrelser på fartøygruppenivå i 2024. Dette gjelder spesielt for konvensjonelle kystfiskefartøy, hvor en annen sammensetning av fartøy i populasjonen kan forklare endringene i størrelsene på balansesiden.