RING OSS: "Kitti" måtte vente lenge om hun skulle få hjelp fra Fiskeridirektoratet.

Ber om å bli kontaktet, men telefonen er stengt

Kystmagasinet skrev om sjarkeier som dro uten å få signert sluttseddel. Skipper møtte ansatte som ikke snakket norsk, og tiden dro ut og til slutt kastet hun loss. I vedtak om bot opplyste direktoratet at de i slike saker måtte kontakte direktoratet eller Råfisklaget.

Publisert Sist oppdatert

Det Fiskeridirektoratet ikke opplyste i vedtaket var at deres telefon stenges klokken 15:00. På direktoratets nettside står det opplyst følgende åpningstider på telefonen: Mandag – fredag: kl 09:00 – 11:00 og 12:00 – 15:00.

ÅPNINGSTIDER: "Kitti" måtte vente lengde om hun skulle vente på kontakt med Fiskeridirektoratet.

Heller ikke Råfisklaget har døgnåpen telefon om informasjonen på deres nettside er korrekt. Der opplyses det at telefonnummer for innsending av seddel er åpen mandag – fredag 08:00 til 15:00. Kystmagasinet finner ingen vakttelefon som kunne løst problemet utenfor oppgitte åpningstider verken hos Fiskeridirektoratet eller Råfisklaget.

«Sjarken Kitti» leverte fangsten til Lyder Fisk klokken 15:14. Deretter var det problemer med å få signert en sluttseddel. Skulle sjarken vente til direktoratet eller Råfisklaget åpnet, ville «Kitti» måtte vente i 18 timer.

For skipper på «Kitti» ble resultatet av at hun forlot mottaket uten en signert sluttseddel en bot på 12 000 kroner.

OPPDATERING: Fiskeridirektoratet opplyser på telefon til Kystmagasinet at de har en døgnåpen FMC, (Fisheries Monitoring Centre, red. anm.) der telefonnummeret ligger på nettsiden.

– Der kan fiskerne ringe inn når som helst, påpeker kommunikasjonsdirektør Anette Aase i Fiskeridirektoratet.

Saken ble oppdatert 27.12 klokka 13.02.