Pressemelding

NYE «Frøyanes».
NYE «Frøyanes».

Nå er nye «Frøyanes» avduket

Nye «Frøyanes» ble avduket under Nor-Fishing.

Publisert Sist oppdatert

Ervik Havfiske avslørte under første dag av Nor-Fishing hvordan nye «Frøyanes» vil bli seende ut.

Kombi-tråler

Rederiet utvider fartøygruppa. «Frøyanes» blir en kombinert krabbe- og reketråler, og skal lede denne satsingen for rederiet. Det skriver de i en pressemelding.

Navnet har vært i konsernet siden Stig Ervik og Kjell Magne Ervik kjøpte sin første linebåt, som de kalte opp etter båten som besteforeldrene deres eide i sin tid.

Først ute

Opp gjennom årene har flere av fartøyene i rederiet hatt dette navnet.
– Vi kjenner oss trygge på at nye «Frøyanes» vil bære sitt tradisjonsrike navn med stolthet videre inn i fremtiden, skriver rederiet videre i pressemeldingen.

«Frøyanes» var allerede i 2001 den første autolinebåten med diesel-elektrisk framdrift. Og fartøyet var i 2011 den første båten som produserte vakuumert torskefilet, med levering av ferdig produkt direkte i butikk.

Jakt etter krabbe

Nye «Frøyanes» skal operere i norske fartøy på jakt etter reker og krabbe, og blir den første i sitt slag som har haling av teiner via Moonpool. Moonpool-løsningen vil blant annet øke sikkerheten til mannskapet, være mer skånsom for krabben og effektivisere driften. I tillegg blir fartøyet utrustet med et eget forskningslaboratorium.

I drift fra 2024

Rederiet retter en stor takk til sine samarbeidspartnere; Marin Teknikk, som har tegnet fartøyet, Tersan Shipyard og Sparebanken Møre. Sistnevnte står for finansieringen av fartøyet.

Den nye kombitråleren skal ferdigstilles høsten 2023, døpes mot slutten av året og inn i drift fra januar 2024.