KJØPT OPP: Kyst og Fjord ble i 2021 kåret til årets lokalavis av LLA. Nå har de blitt kjøpt opp av Polaris Media.

Kyst og Fjord er solgt - blir konsernavis

Det er nå klart at Polaris Media Nord-Norge overtar alle aksjene i Kyst og Fjord.

Publisert Sist oppdatert

Det melder avisen på sine egne nettsider.

Kyst og Fjord ble etablert i 2011 med nettutgave og en ukentlig papiravis. I dag har avisen en omsetning på rundt ti millioner kroner.

Selger seg ut

Det er Øystein Ingilæ (44,7%) som sammen med de tre andre eierne; Trond Antonsen (38%), Daniel Arnrup-Øien (11,7%) og Hugo Mortensen (5,6%), som nå selger Kyst og Fjord. De ni medarbeiderne er også spredt på en rekke ulike steder, som Sortland, Tromsø, Lakselv og Narvik.

Redaktør og grunnlegger Øystein Ingilæ sier at han er svært fornøyd med å ha blitt overtatt av et konsern.

– Ved å bli en del av et mediekonsern som Polaris Media, er vi sikret kompetanse og ressurser som kan bidra til at vi lykkes. Jeg tror også at et samspill med konsernets mange mediehus langs kysten kan bli til stor nytte for begge parter, sier Ingilæ til egen avis.

Til Kystmagasinet bekrefter han handelen, men holder kortene tett til brystet når det gjelder prisen.

– Den er nok hemmelig. Men både vi som selgere og Polaris som kjøper er fornøyde.

Fornøyd med kjøpet

Også konsernsjef i Polaris Media Nord-Norge er fornøyd med overtagelsen.

– Vi ønsker å legge til rette for en enda sterkere satsing på fiskerijournalistikk. Kyst og Fjord har i løpet av få år fått en veldig sterk posisjon i fiskerimiljøet, ikke minst blant nordnorske kystfiskere. Med en stabil og kunnskapsrik stab som nyter stor tillit i næringen, har vi stor tro på en god utvikling også videre, sier adm. dir. Harald H. Rise i Polaris Media Nord-Norge.

Et av Skandinavias største

Kyst og Fjord blir en del av Polaris Media Nord-Norge (PMNN), som etter de siste oppkjøpene består av 12 mediehus i tillegg til markedsføringsselskapet iNord og tre minoritetsposter i andre mediehus. PMNN er en del av Polaris Media, som er et av Skandinavias største mediehuskonsern med mer enn 600.000 abonnenter og en omsetning på 3,7 milliarder kroner. Konsernet består blant annet av 65 mediehus, 7 trykkerier og 6 distribusjonsselskap, opplyser konsernet.