STOR AKSJON: – Heldigvis lå vi tilfeldigvis på Røst med to skøyter. Vi hadde akkurat kastet loss for å gå til Bodø. Det var jo litt hell i uhell. Ellers er jeg ikke sikker på om vi hadde fått den av, sier skipsfører Knut Even Rislaa på redningsskøyta «Odd Fellow III» til Kystmagasinet.

47-metring på grunn i dampskipsleia: To redningsskøyter i sving for å komme av

Det var tilløp til dramatikk i går, da et 47 meter langt fartøy som fraktet ensilasje rant seg oppe i hovedleia på Røst i Lofoten.

Publisert Sist oppdatert

Det var tilløp til dramatikk i går når det 47 meter lange fraktefartøyet «Tonny» braste på grunn i dampskipsleia på Røst.

Gikk for egen maskin til kai

Hovedredningssentralen fikk melding om grunnstøtingen cirka klokka 14.

Redningsskøytene «Hans Hermann Horn» og «Odd Fellow III» satte straks kurs for havaristen.

– Det ble ingen skader på folk, og de gikk for egen maskin til kai. Det ble gjort et inspeksjonsdykk, uten at jeg vet hva resultatet av det var, sier Knut Even Rislaa, skipsfører på «Odd Fellow III» til Kystmagasinet.

Han forteller at det var hektisk mens redningsaksjonen sto på.

BRA VÆR: Det var heldigvis maksvær i området mens redningsaksjonen pågikk.

Grunnstøtte på fallende sjø

Sjøen falt, så det hastet å sette i gang med redningsaksjonen.

– Heldigvis lå vi tilfeldigvis på Røst med to skøyter. Vi hadde akkurat kastet loss for å gå til Bodø. Det var jo litt hell i uhell. Ellers er jeg ikke sikker på om vi hadde fått den av.

Redningsskøytaene «Hans Hermann Horn» og «Odd Fellow III» lå tilfeldigvis begge på Røst i går, og de satte straks kursen til fraktebåten.

Det var fint vær i området.

– Det var kjempefint, stilla og ingen sjø. Det er alltid en fordel. Helt perfekte værforhold, sier Rislaa.

Bygget i 1942

Båten var etter det Kystmagasinet erfarer tom, og skulle til Røst for å hente ensilasje, fiskeavfall. Siste innspurt av lofotfisket pågår for tiden utenfor Røst, og det er stor aktivitet av båter og trafikk rundt øyene i disse dager.

I følge Lofotposten var skuta bygget i 1942, og er eid av et norsk rederi.