SJØFRAKT: Klimagassutslippene kan reduseres med 60 - 80 prosent dersom sjøbasert frakt erstatter trailere.

Sjøfrakt kan redusere klimautslippene med 60-80 prosent

Klimagassutslippene kan reduseres med 60 - 80 prosent dersom sjøfrakt erstatter trailere og veibasert frakt. 

Publisert Sist oppdatert

Det er analyser gjennomført i Grønt Skipsfartsprograms pilotstudie Logistikk 2030, som poengterer at energiforbruket dør-til-dør kan reduseres med 60 - 80 prosent. 

Trailere er gårsdagens løsning

Tall fra de samme analysene viser også at transportkostnadene, dør-til-dør, vil reduseres med 10 - 30 prosent.

– Dagens fraktmønster og den generelle infrastrukturen legger i stor grad vekt på veitransport og bruk av trailere. Dette er gårdagens løsninger. Gamle mønstre kan være vanskelig å endre, men med fremoverlente og målbevisste vareeiere som de 19 i dette prosjektet, skal vi sammen skape løsninger for morgendagen, sier Narve Mjøs, direktør i Grønt Skipsfartsprogram, i en pressemelding.

Fra vei til sjø

Når så Miljødirektoratet i sin siste rapport  Klimatiltak i Norge mot 2030  fremhever at den viktigste barrieren for å nå målene om redusert klimagassutslipp er tilgang på energi, er det en  «no-brainer» at last må flyttes fra vei til sjø.

Store norske vareeiere har sett mulighetene og samarbeider nå for å etablere en ny logistikk- og terminalstruktur mellom kontinentet og Norge. Konseptet baserer seg på direkte sjøtransport til og fra henholdsvis Oslofjorden og Vestkysten.

Større potensiale

Prosjektet er døpt  Logistikk 2030,  og ønsker å bidra til en vekst på sjø, som etter hvert bygger volum og legger forholdene til rette for grønne skip. Det betyr at det nye konseptet med direkte sjøtransport utvikles parallelt med ønske om økt bruk av sjøveien.

19 av Norges største vareeiere, som totalt frakter om lag en fjerdedel av alt stykkgods inn og ut av Norge deltar i prosjektet. Potensialet for ny overføing fra vei til sjø, allerede i år, er identifisert til ca 300 000 tonn. Dette vil gi en utslippsreduksjon på ca 22 000 tonn CO2 årlig, som tilsvarer at anslagsvis 14 000 trailerlass til eller fra Norge kan kuttes. På sikt er potensialet enda mye større.

Autonome fartøy

– Vi i Ekornes har klare mål om å redusere utslipp av klimagasser, og vi ser allerede resultater. Hos oss er første tanke; på hvilken måte kan vi anvende sjøtransport når vi eksempelvis skal frakte våre møbler fra fabrikken i Sykkylven eller til og fra våre øvrige fabrikker, sier Jan Robert Lyngvær, Logistikkdirektør i Ekornes.

Ekornes sender ukentlig 50-60 containere ut fra sine fabrikker bare på Sunnmøre. 70 prosent går allerede sjøveien. Målet er å få enda flere containere til å forlate Sunnmøre via sjøtransport, med minimalt utslipp. Om få år, sannsynligvis i 2026 kan det bli mer. Planene er da at et 50 meter langt, autonomt fartøy skal frakte møblene til Ålesund og derfra fortsette med tradisjonelle skip til kunder over hele verden.