For første gang i historien er det en far og sønn som vinner prisen.

«Nargtind» er årets kvalitetsfisker 2025

Børre Johannessen (51), og Oliver Johannessen (27) med båten «Nargtind» vinner hedersprisen Årets kvalitetsfisker for 2025.

Publisert

Hvert år deler Norges Råfisklag ut prisen Årets kvalitetsfisker. I jakten på en verdig vinner ser Råfisklaget etter en fisker eller et mannskap med gode kvalitetsholdninger i sitt virke, som hver arbeidsdag jobber for å levere førsteklasses villfanget sjømat. 

Det er ingen krav til båttype, redskapstype eller fiskerier, men fangstene må leveres i Råfisklagets område, som er fra Finnmark i nord til Nordmøre i sør. Prisen går til fiskere som gjør en ekstraordinær jobb for å levere villfanget sjømat av utmerket kvalitet. Prisen løfter frem forbilder og eksempler til etterfølgelse, og er en anerkjennelse av et særskilt kvalitetsfokus i fiskerinæringen. 

Far og sønn vant pris 

Børre og Oliver Johannesen drifter «Nargtind» sammen. De er både skipper og fisker, og far og sønn.

– Vi er likestilt om bord. Vi står begge i styrehuset, og begge fisker, understreker Børre.

En ekte kystfamilie trekkes frem for sin innsats for prima sjømat, og navnet Johannessen vil for alltid være ensforbundet med kvalitet. Det er første gang i Norges Råfisklags historie at far og sønn hedres som vinnere av Årets kvalitetsfisker.

«Nargtind», den grønne smaragden fra Helgeland, ble nominert av Lovund Hotell, Fiskebua Mo i Rana, Til Elise i Utskarpen og Brasseri 8622 i Mo i Rana.

Beskrivelsene viser at kundene er dypt imponert over «Nargtind», som en stabil leverandør på høyt nivå. 

– «Nargtind» leverer førsteklasses fisk gjennom hele året, den holder jevnt høy kvalitet, og er godt iset, sier Bjørn-Tore Markussen, fiskekjøper ved Træna Sjømat avdeling Sleneset. 

Måten mannskapet behandler fangsten på gir fiskekjøttet en utsøkt kondisjon og farge, som kommer gjennom nåløyet som ypperste restaurantmat.

– Børre og Oliver på «Nargtind» brenner virkelig for faget sitt og leverer med enorm stolthet fisk av høyeste kvalitet til vår restaurant, og andre i området. De gjør det mulig for oss å servere våre gjester ved Lovund hotell førsteklasses sjømat som vi alltid kan stole på holder god kvalitet. De formidler fiskeglede på en flott måte, og vi kan med stolthet fortelle våre gjester historier om fiskeren og fangsten deres, sier Silje Marstrander, kjøkkensjef på Lovvund Hotell.

Andre Mortensson-Larson på Brasseri 8622, i Mo i Rana følger opp.

– Jeg setter utrolig stor pris på arbeidet som Børre og hans familie gjør på «Nargtind». Hver uke leverer de fisk i absolutt verdensklasse. Kvaliteten på fisken går alltid først og det merker man på måten fisken er bløgget, sløyd, tatt hånd om bord, pakket og til slutt levert, sier han.

Tett dialog med kundene

Børre har ukentlig kontakt med de ulike kundene sine og bidrar i høy grad til lokal verdiskapning. 

Han undersøker hva de ønsker av fisk i løpet av uken, og så iser og pakker han fisken selv, slik at den ankommer dagsfersk til mottaker. Børre er på havet i 50 av årets 52 uker, som gjør at kundene kan stole på at de får en stabil ferskfiskleveranse. 

Avtalen med Lovund hotell kom mer eller mindre tilfeldig, da Børre hadde en samtale med hotellsjefen om hvor de fikk fisken fra. Da hotellsjefen kunne melde om at tidvis hadde leveranseproblemer på fisk, så Børre en mulighet og tilbød seg å bli fast leverandør. 

Dette har skapt et trofast og inspirerende samarbeid, siden Børre også legger ved noen overraskelser i kassene han leverer. I takt med fangsten, og innholdet i kassene, kan hotellet operere med en dynamisk meny.