KJØPTE SJARK: Stig Meyer har kjøpt Selfasjarken "Rørstad" med kvoter.

Nå har Stig Meyer kjøpt seg sjark og kvoter

Sjarken «Rørstad» har hatt samme eier, Paul Haram fra Haramsøy på Sunnmøre, siden den ble bygget i 1995. Nå er den solgt med rettigheter til SLM AS som eies av Stig og Liv Meyer i Hammerfest.

Publisert Sist oppdatert

Kystmagasinet har tidligere skrevet om Stig Meyer som solgte det nesten nye flotte fiskefartøyet «Meybell». Fisket som var planlagt ble ulønnsomt på grunn av store fartøyer som forsynte seg av ressursene.

Godt med oppmerksom megler

Da Rørstad ble solgt ga det mulighet for skipsmegler Stig Vang hos Atlantic Marine AS i Ålesund, til å be Fiskeridirektoratet om ikke å få trekk i tildelt kvote ved gjennomføring av erverv. Det var meglers forståelse av regelverket at dette også gjelder for åpen gruppe.

Selfasjarken «Rørstad» har blitt solgt med rettigheter. Sjarken ble bygget i 1995 ved Selfa Arctic Rødskjær. Den har en lengde på 10,60 meter og bredde på 4,10 meter. Hovedmotor er en John Deere med ytelse på 175 hestekrefter. Den ble installert i 2008 og har siden da gått i nesten 12 000 timer.

Godt utstyrt sjark

Styremaskin er av merket Tennfjord og sidepropellen en hydraulisk Sleipner med ytelse på ti hestekrefter.

Med båten fulgte tre DNG juksamaskiner, to Smådal snikhalere, fem rivekasser for makrell, Smådal garnhaler, to ikke monterte garngreiere av merket rapp med hydraulisk arm type Smådal. Det er hydraulisk ankervins, en Viking redningsflåte for fire personer og bom sertifisert for firehundre kilo.

Blant det elektroniske utstyret er Olex kartplotter, ett Furuno ekkolodd, en to-frekvens sonar fra Furuno, to Furuno radar, Furuno GPS, Sailor VHF og mye annen elektronikk.

Lasterommet er på 12,5 kubikkmeter og godkjent for bulkføring. Med sjarken fulgte også åtte containere hver med volum på 380 liter.

Vannbåren varme i lugar og styrehus

Ifølge prospektet har sjarken en marsjfart på 7,5 knop og et forbruk på 11 – 12 liter diesel per time. Fartøyets to dieseltanker har en kapasitet på 1200 liter. Selger har også fått montert på slingrekjøler, og han har installert nedfelt varmesløyfe i dekk i lugar og opp til styrehus hvor det sirkulere varmtvann. Sløyfen utnytter varme fra en Pyro oljebysse og sirkulerer via ekspansjonstank.

Fartøyet er når det selges rigget for makrelldorg og juksafiske. Skal garnhaler og greier tas i bruk trengs det noe ombygging av det hydrauliske systemet. I søknad om erverv oppgis det at fartøyet skal brukes til fiske etter torsk, hyse og sei med garn og juksa, blåkveite med garn og kongekrabbe med teiner. Det betyr at hydraulikken blir bygget om og dorgeutstyret satt på land.

Kjøpt med kvoter

«Rørstad» var registrert med en fangst på 7,15 tonn tonn torsk og 3,48 tonn da de ble søkt om erverv. Det er ikke tilgjengelig informasjon om hva som nå er kvoten i direktoratets register siden fartøyet. Kvoterettighetene som fulgte med båten: konvensjonelle fartøy < 28 meter faktor Hyse Nord, konvensjonell redskap 2,4047, faktor Sei Nord, konvensjonell redskap 2,4163, faktor Torsk Nord, konvensjonell redskap 2,3471 og hjemmelslengde hyse/sei 10,6500 og hjemmelslengde torsk 10,6500.

I prospektet til megler ble oppgitt en prisantydning på ni til ti millioner kroner. I søknad om erverv er kjøpspris oppgitt til 3,2 millioner kroner. Det vil mest sannsynlig tilsi at selger forventet seks til sju millioner kroner for rettighetene.