STORE SKADER: Det ble som bildet her viser store skader på rørsystem, kabelgater og kabinetter tilhørende vinsjer og sonarer.

SE BILDENE: Brann i nybygg skaper stor forsinkelse

Brann forsinker et stort nybygg kraftig. Mange nybygg har i senere tid vært kraftig forsinket på grunn av leveringsproblemer skapt av pandemien og krigen i Ukraina. Ett nybygg som Cemre Shipyard i Tyrkia skulle levere tidlig neste år, er nå kraftig forsinket på grunn av brann om bord.

Publisert Sist oppdatert

13. oktober var oppsto det en brann under dekk i forskipet på «Liafjord» som er under bygging ved Cemre Shipyard. Nå er byggetiden forlenget med cirka åtte måneder. Denne forsinkelsen kan bli lengre. Utstyret som skal erstattes er ikke hyllevare, og underleverandørene er avhengig av å få tak på deler for å bygge nytt.

KRAFTIG VARME; Brannen så høy varme at det kunne sees på skroget.

«Liafjord» hadde i utgangspunktet vedtak om bruk av «Libas» som leiefartøy, utskiftningstillatelse, og ervervstillatelse frem til 1. mars 2023.

Erklærte Force Majeure

RSW OG VAKUUMPUMPER: MMC må levere to nye kompressorer og en hel del annet utstyr til RSW og håndtering av fangst.

I oktober ga verftet melding om Force Majuere. Brannen gjorde skade på kabelgater, rør, en del utstyr fra MMC og noe stålstruktur. Verftet som har jobbet raskt og effektivt for å begrense skadene, regner med at de kan avslutte utskifting av stål og påfølgende malingsarbeid i slutten av mars.

Skader på mye utstyr

UTBRENT: Bildet viser skader på fartøyets "fabrikk" for håndtering av fangst.

MMC har opplyst at to RSW kompressorer tidligst vil være klar til levering 31. mai. Deretter skal disse transporteres til Tyrkia og vil da ikke være klar til montering før i midten av juni. For å få disse på plass må det skjæres en åpning i skroget, noe som innebærer mye arbeid med rør og kabelgater. Dette arbeidet regner verftet med at vil ta fem måneder etter at utstyret har ankommet verftet.

Det er også skader på fabrikk, en krane, høytrykksvasker, en nødgenerator, og kabinetter/tavler tilknyttet utstyr levert av Pronav, Moltech og Simrad, og også elektriske kabinetter/tavler knyttet til fartøyets foil og til EVOTEC elektriske vinsjer.

Handlet raskt for å begrense forsinkelser

SALT SHIP DESIGN: Liafjell er designet av Salt Ship Design og blir første norske fiskefartøy utstyrt med foiler.

Ifølge verftet fikk de arrangert så alle leverandører fikk inspisere skadene i løpet av en uke etter brannen oppsto. Et eget selskap ble leid inn for raskt å få montere ned alt skadet utstyr.

Cemre Shipyard har i meldingen om Force Majeure forklart, at basert på informasjonen de hadde da meldingen ble sendt til rederiet, så vil «Liafjord» være klar for overlevering rundt 30. november 2023. Etter det Kystmagasinet forstår ble ingen mennesker skadd i brannen.

Fiskeridirektoratet har forlenget alle tillatelser frem til denne dato.