KOMBIBÅT: Larsnes Mek. Verksted skal bygge en kombibåt til Myre Kystdrift AS.

Bygger nytt kombifartøy til Myre

Nytt innovativt kombifartøy for fiske og havbruk skal bygges ved Larsnes.

Myre Kystdrift har inngått avtale med Larsnes Mek. Verksted om bygging av nytt fiskefartøy.

Første kombibåt

Dette blir verdens første kombinerte snurrevad og bløggebåt, designet av Måløy-selskapet Seacon AS. Selskapet har designet flere fartøy av denne typen, men dette fartøyet er videreutviklet med bruksområde som bløggebåt.

Fartøyet som vil ha en lengde og bredde på 51,23 og 12,10 meter, får verftets byggenummer 73. Desigbestemmelsen er SC-51, og er tilpasset rederiets driftsgrunnlag på kvitfisk, samt tilpasset som bløggebåt til havbruksnæringen.

Arrangert som ferskfiskfartøy

Rederiet Myre Kystdrift AS har i dag et fartøy, MS Kystfisk. Denne båten er rigget for snurrevad etter hvitfisk. Rederiet er også involvert i landanlegg med foredling i Myre.

Det nye fartøyet er arrangert som ferskfiskfartøy med RSW-kjøling, og er utrustet med automatisk bløggelinje for laks og ørret til bruk for havbruksnæringen. Båten bygges med optimalisert skrog, propell med dyse, to steps gir, variabel turtallsgenerator og batteripakke med 1,5 MWh.

Første nybyggprosjekt

Dette er første nybyggprosjekt verftet og Seacon AS har gjort sammen.
– Vi er svært fornøyd med å lande byggingen av enda et nytt fartøy fartøy til norske redere hos et norsk verft, skriver Larsnes Mek. Verksted i en pressemelding.

Med denne kontrakten vil verftet ha en total ordrereserve på cirka 1,1 milliard norske kroner, og er sikret full sysselsetting ut 2024.

Norske leverandører

– Ut i fra vår erfaring så vet vi at når utrustningen blir gjort i Norge, og med å bruke norske leverandører, så utgjør det mellom 70-80 prosent av fartøyets totale verdi. Samt at vi vil også få en innovativ og teknologisk videreutvikling som igjen forsterker kompetansen i den norske maritime klyngen, skriver de videre.