SATSER: Direktør Mathias Ingebrigtsen i Tempia.

Starter opp i Tromsø også - med nytt navn

Den nye Tromsø-avdelingen vil ledes av Truls Hansen, som har mer enn 30 års erfaring fra bransjen.

Publisert Sist oppdatert

Svolvær-selskapet Proff Kulde AS som utvikler kuldetekniske løsninger, ekspanderer satsingen i Nord-Norge gjennom en betydelig nyetablering i Tromsø. Samtidig varsler selskapet navneendring til «Tempia». Det melder selskapet i en pressemelding.

Øker staben med 40 prosent

Proff Kulde/Tempia øker samtidig staben med ytterligere 40 prosent når selskapet nå etablerer seg i Tromsø med en salgs- og serviceavdeling rettet mot havbruk, fiskeri og industri. Avdelingen vil ha ni ansatte fra dag én og består av flere erfarne kuldeteknikere som skal utøve installasjons- og vedlikeholdsarbeid på kulde- og varmetekniske løsninger.

Den nye Tromsø avdelingen vil ledes av Truls Hansen, som har mer enn 30 års erfaring fra bransjen.

– Vi ønsker å tilby både eksisterende og nye kunder i Nord-Norge, enda bedre og raskere service gjennom større nærhet og vesentlig høyere kapasitet, sier Mathias Ingebrigtsen, daglig leder i Tempia.

Vekststrategi

Tempia opplever at markedet etterspør kulde- og varmetekniske løsninger basert på naturlige kuldemedier som CO2 og ammoniakk, noe som også er drivende for selskapets produktutvikling.

Etableringen i Tromsø er en del av en vekststrategi som i løpet av det seneste året har medført at selskapet har økt bemanningen ved hovedkontoret i Svolvær med 40 prosent, økt produksjonskapasiteten betydelig, samt bygget en egen FoU-testfasilitet. Nylig kjøpte Tempia sveisebedriften Paulsen Sveiseservice AS i Bø i Vesterålen for å øke kapasiteten på rørsveising og montasje.

Navneendring

Etter flere år under Proff Kulde-navnet, bytter selskapet nå navn til Tempia. Endringen gjenspeiler at selskapet fremover skal satse ytterligere internasjonalt, og at man da trenger et navn som fungerer enda bedre utenfor Norges grenser.

– Navneendringen markerer et nytt kapittel for oss, og evnen vår til å levere produkter av høy kvalitet er sterkere enn noen gang, sier Mathias Ingebrigtsen.