Kraftig fall i sildefangstene
Flere fartøy er ferdig med kvoten, men det gjenstår fortsatt flere titalls tusen tonn.
Det ble meldt inn totalt 5.441 tonn nordsjøsild i uke 25. Det er en kraftig nedgang fra uken før, da det ble meldt inn over 30.000 tonn. Flere fartøy er nå ferdige med årets kvoter, men fisket fortsetter fortsatt på flere felt.
Ifølge Norges Sildesalgslag gjenstår det fortsatt 28.714 tonn av årets kvote.
Gjennom forrige uke foregikk fisket på flere banker i Nordsjøen. Før helgen var aktiviteten størst på Egersundsbanken, hvor silda var relativt liten – helt ned mot 106 gram i snitt. Mesteparten av fangstene her gikk til mel- og oljeproduksjon.
I helgen ble det derimot tatt flere fangster med betydelig større sild på Bergensbanken sørvest for Osebergfeltet. Ringnotfartøy rapporterte sild mellom 180 og 187 gram, og fangstene ble levert til konsum.
Også i britisk sone har størrelsen på silda økt. Fangster fra områdene øst og sørøst for Orknøyene holdt mellom 140 og 151 gram, og flere av disse ble meldt inn som konsumfangster.
6 fartøy fisket kolmule
I kolmulefisket ble det meldt inn 3.216 tonn fra seks fartøy i løpet av uken. Fem av båtene fisket på «Kanten», mens fartøyet «Steinevik» meldte inn fangst på 1.725 tonn fra Norskehavet i NØS.
Lite NVG-sild og makrell
For NVG-sild ble det meldt inn 519 tonn fra Vestfjorden. Fangstene kom fra områdene mellom Moskenes og Skrova, til tross for utfordrende værforhold i nord.
Makrellfisket ga totalt 182 tonn i uke 25. Av dette kom 60 tonn fra sommerfisket i Nord-Norge, der fisken holdt mellom 510 og 550 gram og ble tatt på innsiden av Lofoten. De resterende 122 tonnene ble meldt inn fra Vestlandskysten, fra Vanylven i nord til Strand kommune i sør. Her varierte snittvekten mellom 300 og 450.