Enda et nybygg til Karstensens Skibsværft
Rederiet Themis Fiskeri A/S og Karstensens Skibsværft A/S har inngått kontrakt om bygging av et nytt 75,30 meters pelagisk snurper/tråler.
Det nye prosjektet er resultatet av et langt og intenst samarbeid mellom rederi og verft. Bak rederiet står den velkjente fiskerfamilien Ryberg fra Rörö i Sverige, samt Sebastian Hansson.
Seniorreder Anders Ryberg har stått for transformasjonen av rederiet, som nå har base i Skagen, Danmark. Neste generasjon Ryberg, i form av Björn Ryberg, er nå hovedreder og skipper, og vil stå for den daglige driften av det nye fartøyet. Sebastian Hansson er også partner i rederiet og vil også være skipper på det nye fartøyet.
Ser frem til nok et nybygg
Rederiets nåværende «Themis» har kvoter for pelagisk konsum- og industrifiske, primært for sild, makrell og brisling. Det nye fartøyet skal drives etter de samme prinsippene. Rederiets nåværende fartøy med samme navn erstattet tidligere i år den forrige «Themis», som ble levert av Karstensens Skibsværft som nybygg i 2018.
Familien Ryberg og Themis-rederiet uttrykker tilfredshet over å få muligheten til å bygge enda et nytt fartøy i tett samarbeid med Karstensens Skibsværft. Hele rederiet gleder seg over avtalen og ser frem til å komme i gang med byggingen.
Karstensens Skibsværft er ydmyke og glade for den lojaliteten og tilliten Themis Fiskeri A/S viser ved igjen å kontrahere et nytt skip i Skagen. Dyktige og lojale medarbeidere på alle nivåer, som setter sin ære i å levere et godt produkt og ha god dialog med kundene, er et kjennetegn ved Karstensens Skibsværft.
Teknisk svært attraktivt
Rederi og verft har arbeidet intensivt sammen for å skape et konsept som av rederiet vurderes som både økonomisk og, ikke minst, teknisk svært attraktivt. Det har vært stort fokus på fartøyets driftsmønster.
Hele fartøykonseptet – ikke bare fremdriftsanlegg eller vinsjer – er nøye vurdert og beregnet på grunnlag av rederiets nøyaktige driftsprofil. Det er rederiets uttalte mål å drive et bærekraftig fiske med minimal NOX/CO₂-utslipp per kilo fanget fisk. Dette har resultert i en gjennomtenkt og nøye beregnet kombinasjon av nye løsninger og velprøvde systemer, som til sammen gir det mest driftsøkonomiske og klimaoptimaliserte prosjektet.
Elektriske vinsjer
Som en del av fremdriftsanlegget er propellanlegget optimalisert for driftsmønsteret, hvor størstedelen (omtrent 80 %) av tiden er i friseilas, med en stor enkeltpropell. Nye «Themis» vil bli utstyrt med elektriske vinsjer og elektrisk fiskepumpe. Design, innredning og løsninger er utviklet i et meget nært samarbeid mellom rederi og verft. Det er lagt spesielt stor vekt på å optimalisere arbeidsforhold, sikkerhet og komfort for mannskapet.
I likhet med de øvrige 18 nybyggene som verftet for tiden har under bygging for redere i Irland, Island, Norge, Sverige og Danmark, er også nye «Themis» av eget design. Når det gjelder valg av leverandører og komponenter, skal en rekke av disse endelig velges i løpet av de kommende ukene. Her vil rederiet også legge vekt på bærekraft, kvalitet, innovasjon og driftssikkerhet.
Skroget til den nye «Themis» skal bygges hos Karstensen Shipyard Poland, og det ferdige fartøyet skal leveres i juli 2028. Kontrakten er blant de mest verdifulle som Karstensens Skibsværft har inngått for et fiskefartøy.
Fartøyets hoveddimensjoner:
Lengde over alt: 75,30 m
Bredde (moulded): 16,20 / 17,00 m
Øvrige tekniske data:
Hovedmotor: 5200–5400 kW
Vinsjeanlegg: Elektrisk
Fiskepumper: Elektrisk
Sidepropeller:
Brunvoll, 2 x 1400 kW
RSW-anlegg: Frio Nordica, 3 x 1100 kW
Vakuumanlegg: Önnereds Svets