Tyske "Jan Maria" ble sjøsatt i går mandag, og blir sannsynligvis levert i slutten av første kvartal 2024.
Publisert

Tråleren har en lengde på 88,1 meter og bredde på 18,3 meter. Den bygges for Nordbank Hochseefischerei GMBH i Tyskland, et datterselskap av det store nederlandske fiskerikonsernet Parlevliet & Van der Plas.

Det tyske fartøyet skal rigges for trippeltrål, og blir utstyrt med en komplett rekefabrikk, filetfabrikk og et prosessanlegg for fiskemel og fiskeolje. I fabrikken inngår et helautomatisk frysesystem som inkluderer flere tunnelfrysere, for både fileter og reker.

Antisklibehandlede dekk

Fartøyets dekk får en spesiell antisklibehandling. Det skal sikre gaffeltruckene godt veigrep slik at de kan brukes selv om det er noe sjø. Det blir også et automatisert system transport av palleterte produkter fra fabrikk- og prosessdekket til ulike fryserom. Disse rommene vil kunne opereres med ulik temperatur.

Tredje tråler til rederiet

"Jan Maria" ble i forgår sjøasatt verd verftet Tersan i Tyrkia.

Parlevliet & Van der Plas har tidligere bygget fabrikktrålerne «Mark» og «Kirkella» ved Tersan Shipyard. «Kirkella» som har britisk flagg og en lengde på 81 meter, ble overlevert i 2018. «Mark» er flagget til Tyskland. Tråleren har en lengde på 86 meter og ble levert i 2015. Ifølge rederiet er «Kirkella» og «Mark» blant de trålerne som fisker best og mest i Nord-Atlanteren.

«Jan Maria» som er designet av Skipsteknisk AS i Ålesund, vil ha plass til et mannskap på 45 personer. Disse skal losjeres i store, romslige og komfortable lugarer. Hovedmotor er en Wärtsilä med ytelse på 7000 kW vil «Jan Maria».

Forsinket levering

Fabrikktråleren skulle etter opprinnelig plan bli sjøsatt i september i fjor. Men Tersanverftet er som verft flest rammet av forsinkelser på grunn av pandemi og krig i Ukraina. Det innebærer at overlevering som skulle vært i tredje kvartal i år, neppe blir før tidligst i første kvartal 2024.