SISTE NYTT: Den nye båten får navnet «Karoline 2». Fartøyet skal være ferdig høsten 2024, opplyser verftet.

Selfa bygger hydrogenelektrisk not- og snurrevadbåt til Karlsøy

– Hydrogen og brenselsceller vil være en sentral del av teknologien som brukes, opplyser Selfa i en pressemelding.

Publisert Sist oppdatert

Rederiet Øra har i mange år vært et foregangsfirma i bruk av ny teknologi i fiskeflåten. I 2015 kjøpte de verdens første elektriske fiskefartøy, med seriehybrid fremdrift beregnet for garnfiske. Etter 8 års vellykket drift av båten tar det nå et skritt videre, og investerer i en ny båt bergnet for snurrevadfiske.

Bygges på Rødskjær

Som sist blir båten bygget av Selfa Arctic AS på Rødskjær. Båtmodellen som er grunnlaget er samme som i 2015, Selfa MAX. Da båten er fullstappet av ny teknologi, er både bredde og lengde på fartøyet gjort større.

Tekniske data «Karoline 2»:

 Hoveddata:

Lengde: 12,99 meter

Bredde: 4,80 meter

Fremdriftsmotor: 200 kW

Alle strukturdeler blir bygget i vakuumstøpt sandwich.

Båten får Selfa-Kontroll Ballastsysten, og Selfa Dørkvarmeanlegg.

Lasterommene blir spesialbygget for bulkføring og snurrevadfiske.

Fremdriftsmotor på 200 kW driver et propellanlegg med dyse som øker trekkkraft under tauing vesentlig.

Alt arbeid blir utført på Rødskjær i Tjeldsundet.

Snurrevadrigging – som lader batteriene under setting

Snurrevadvinsjene er drevet elektrisk, og er på hele 5 tonn

Oppsettet gir også vesentlig lading til batteriene når snurrevadnota settes i sjøen

Utstyrsleveranser:

Siemens Energy AS skal integrere alle elektriske komponenter som fremdriftsmotor, vinsjer, generator, elektrohydraulisk anlegg om bord. De leverer også brenselscelle for hydrogen.

Batteripakken blir på ca 340 kWh.

Hymatech AS leverer en del av utstyrspakken til Siemens Energy AS, inkl hydrogentank fra

Hexagon AS. De bistår også verftet med kompetanse på installasjon av alt utstyret.

Hovde Maritime AS i Henningsvær skal levere elektriske 5 tonn snurrevadvinsjer.

Innhaling vil skje med elektrisk energi, og batteripakken vil bli ladet av snurrevadvinsjene når snurrevadsekken og tauene settes i havet.

Den nye båten får navnet «Karoline 2». Fartøyet skal være ferdig høsten 2024.

2 års teknologiutvikling i Zerokyst

Fartøyet er et resultat av det utviklingsarbeid som har foregått i Zerokyst – konsortiet. Her har 11 firma gått sammen for å utvikle alle deler av teknologi og infrastruktur for å redusere utslipp fra sjømatnæringen.Hovedvekten har vært å få enda lavere utslipp, omfatte flere driftsformer, og finne løsninger som både kan industrialiseres og bli lønnsomme for fiskere å investere i.

Hydrogen og brenselscelle

Hydrogen og brenselscelle har vært – og er fortsatt – sentral del av løsningen og utviklingsarbeidet. Fartøyet er konstruert med basis i 8 års erfaring med drift av MS «Karoline» – og det er da at man utvikler både energibærere og driftsform – noe som gjør det fartøyet relevant for tilsvarende løsninger i hele den norske fiskeflåten. 

Foruten fiske etter torsk, skal det også fiskes etter rødspette, hyse og sei. Særlig sei er et svært krevende fiske med bruk av snurrevad – her har rederiet store forventinger til den nye teknologien. Fartøyet vil enkelt rigges om til notdrift.

Skroget blir forlenget med to meter, og bredden øket med 50 cm.