SATSER PÅ SJØGRESS. Lofoten Seaweed Company vil gjøre havets grønnsaker mer tilgjengelige og attraktive både for profesjonelle kokker og i de tusen hjem. Nå mottar de 500 000 kroner fra DOGA.

Får millionstøtte til maritime prosjekt

Fem maritime bedrifter satser på fremtidens løsninger. De vil bygge båter av plastavfall, lage bedre skipsmøbler, gjøre mer nøyaktige vannmålinger og få nordmenn til å spise sjøgress og eksotisk fisk. Nå deler de på nesten 2,7 millioner kroner fra DOGA.

Publisert

Støtten fra Design og arkitektur Norge (DOGA) sørger for at brukernes behov settes i sentrum, noe som øker sjansen for at de maritime innovasjonsprosjektene lykkes.

– Maritim sektor er allerede svært flinke til å bruke designmetodikk, noe som styrker både innovasjonsevne og konkurransekraft i den blå bransjen. Her har vi tre tverrfaglige prosjekter som bruker design for å skape bedre brukeropplevelser i skjæringspunktet mellom teknologi og bærekraft. Vi tar bølgen for disse prosjektene, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA. 

 Hun mener prosjektene nå har gode forutsetninger for å oppnå suksess.

– Når du får med designere helt fra begynnelsen, øker sjansen for at innovasjonsprosjektet treffer riktig. I stedet for å gjette på hva folk vil ha, lager du noe som folk behøver og trenger. Da øker sjansen for at du lykkes med det du satser på, sier Bull, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA. 

Skarsvåg Boats: Seiler på plastavfall

Hver dag går tonnevis med plastavfall fra maritim sektor rett i forbrenningsovnene – hvis det da ikke havner i havet. Dette er sløsing med verdifulle, fullt brukbare materialer, mener Skarsvåg Boats.

I løpet av høsten planlegger de å komme i gang med produksjonen av det som blir verdens første båt i 100 prosent resirkulert havplast på Hitra. Nå vil Skarsvåg Boats utforske hvilke fremtidige muligheter som ligger i maritimt plastavfall, og om det går an å etablere en lokal, sirkulær verdikjede for lønnsom oppskalering av produksjonen av slike fartøy. 

Med seg på laget har de designstudioet Dogleg. De skal lede en tverrfaglig prosess for å kartlegge tilgjengeligheten og egenskapene til maritim plast og hente innspill fra aktører i hele verdikjeden. Forskningsskipet REV Ocean og plastspesialistene AION skal delta i prosjektet.

Ifølge juryen er prosjektet et godt eksempel på hvordan design kan styrke bærekraftige forretningsmodeller og industriell innovasjon.

 «Prosjektet tar utgangspunkt i reelle utfordringer og bygger på relevant erfaring. Her er det høy læringsverdi og gode utsikter for spredning og verdiskaping i maritim sektor. Uten støtte svekkes særlig arbeidet med brukerinnsikt og systemforståelse, som er avgjørende for å utvikle en treffsikker løsning,» uttaler juryen. Prosjektet får 600 000 kroner i støtte fra DOGA.

Seat Innovation: Stoler på innovasjon om bord

Maritime møbler har ikke forandret seg stort de siste tiårene. De er fremdeles tunge og dyre, holder ujevn kvalitet, har lang leveringstid og er klønete å montere. Her ser Seat Innovation et stort potensial for innovasjon.

Nå har de tatt om bord det tverrfaglige design- og strategiselskapet Æra, som skal bruke designmetodikk og bærekraftskompetanse for å se kundebehov opp mot nye metoder, krav og materialer. Gjennom å kombinere design, bærekraft og forretningsstrategi, vil den Kristiansand-baserte produsenten ikke bare utvikle et nytt produkt, men også peile kurs for en ny og bærekraftig verdikjede.

Ambisjonene er ramsalte: Innen 2027 skal Seat Innovation være den største utfordreren på det globale markedet for maritime møbler. I så fall er det viktig å lykkes med dette innovasjonsprosjektet, mener juryen.

«Prosjektet er sterkt og fremtidsrettet, med høy relevans for grønn omstilling, internasjonal vekst og læring i bransjen. Det kan potensielt prege hele produktporteføljen til Seat Innovation og dessuten bli et forbildeprosjekt for designbasert innovasjon med spredningsverdi utover maritim sektor,» skriver juryen. Prosjektet får 450 000 kroner i støtte fra DOGA.

Ocean Access: Bedre målinger for oppdrettsnæringen

Havbruksnæringen vokser raskt, men målingssystemene henger etter. Oppdretterne trenger kontinuerlig informasjon om blant annet temperatur, oksygennivå, saltinnhold og vannstrømningsforhold. 

Ocean Access, et teknologiselskap fra Trondheim, vil utvikle en skalerbar og brukersentrert løsning for datainnsamling i vannmassene. Med en slik overvåkningsløsning kan næringen ta bedre beslutninger om lokalisering, drift og bærekraftig vekst.

Med hjelp fra Kadabra og Ocean Pro skal Ocean Access bruke designmetodikk for å koble på brukerne. Sammen skal de utforske behov, avdekke utfordringer og utvikle intuitive, brukssentrerte løsninger. Juryen trekker fram hvordan prosjektet kan bidra til ny kompetanse, grønn vekst og sterkere verdiskaping i den norske havbrukssektoren.

«Prosjektet er et godt eksempel på hvordan en ung teknologibedrift kan bruke designmetodikk til å utforske nye løsninger i samspill med brukerne. Prosjektet kan gi viktig læring for både søker og næring,» uttaler juryen. Prosjektet får 550 000 kroner i DIP-støtte fra DOGA.

Nortuna: Skal bli store på eksotisk fisk

Sier du oppdrett, vil nordmenn flest tenke på laks i merder langs kystlinjen. Nortuna har valgt å satse på to varmekjære, eksotiske fiskearter. Makrellstørje og seriola rivoliana, bedre kjent som kampachi i sushiverden. 

Sammen med ledende forskningsmiljøer har Stavanger-selskapet i en årrekke utviklet metoder for oppdrett av disse krevende artene. På Kapp Verde har de bygget produksjonsfasiliteter. 

Nå ønsker de å bli en ledende aktør innen sjømat av høy kvalitet, og trenger en sterk merkevare som kan gi dem innpass i premiumdelen av markedet. Derfor har Nortuna hyret inn designbyrået Canoe som innovasjonspartner. Gjennom prosjektet skal Nortuna utvikle konsepter for produkt, emballasje og merkevare i nært samarbeid med kokker, menyutviklere og innkjøpere. Juryen roser Nortuna for en solid forankret og godt beskrevet prosjektplan.

«Prosjektet er fremtidsrettet, metodisk og næringsstrategisk viktig. Dette er et godt eksempel på hvordan designdrevet innovasjon kan gi høy verdi i en tradisjonell bransje – med betydelig læringsverdi, spredningspotensial og evne til å levere vekst og internasjonal posisjonering,» kommenterer juryen. Prosjektet mottar 550 000 kroner i innovasjonsstøtte fra DOGA.

Lofoten Seaweed Company: Satser på sjøgress

Tang og tare er noe av det mest bærekraftige du kan spise. Likevel står sjøgress sjelden på menyen til restauranter, kantiner eller hjemme hos folk flest. Dette planlegger Lofoten Seaweed Company å gjøre noe med.

I fiskeværet Napp jobber selskapet med å gjøre havets grønnsaker mer tilgjengelige og attraktive både for profesjonelle kokker og i de tusen hjem. Nå ønsker selskapet å skape et sted der man kan utforske, smake og lære om kystens mest bærekraftige og næringsrike råvarer. 

Sammen med arkitektkontoret Lala Tøyen vil Lofoten Seaweed transformere et gammelt fiskebruk til et levende visningssenter – en arktisk undervannshage på land. Gjennom medvirkning og design som metode skal prosjektet gi lokalsamfunnet en ny fellesstue, og samtidig sette Napp på kartet. 

Målet er å skape en destinasjon som kobler sammen kompetanse, matkultur, turisme og stedsutvikling – lokalt, regionalt og internasjonalt. Juryen kaller prosjektet et nytt, strategisk steg på veien mot opplevelsesbasert verdiskaping i Lofoten.

«Prosjektet er tidsriktig og modig, med stor læringsverdi for både marin sektor og reiselivet. Vi ser en evne til å kombinere kunnskapsløft, design og næringsutvikling, og tror på overføringsverdi til andre aktører som ønsker å bygge bro mellom produksjon, opplevelse og bærekraft,» kommenterer juryen. Prosjektet får 500 000 kroner fra DOGA.

Mer treffsikker nyskaping

Totalt deler DOGA ut totalt 12 millioner kroner til designdrevet innovasjon i år. Denne gangen er det 26 prosjekter som får støtte. Pengene er øremerket design, og skal sikre at designkompetanse er involvert gjennom hele innovasjonsprosjektet. 

– Støtten fra DOGA gir bedrifter mulighet til å utforske nye ideer sammen med brukerne. Dette kan bidra til lønnsomme, fremtidsrettede bedrifter og en bærekraftig omstilling av næringslivet, sier næringsminister Cecilie Myrseth.

Anne Elisabeth Bull i DOGA ser noen tydelige trender blant årets 26 utvalgte prosjekter:

– Det er gledelig å se at nesten alle årets prosjekter har en helhetlig tilnærming til bærekraft. Å forstå hvilket avtrykk du setter både på folk, marked og planet, gir ikke bare bedre løsninger, det gir også langsiktig verdi for virksomheten din, sier hun.