OVER EN HALV MILLIARD: 550 millioner har rederiet Hermes AS betalt for tråleren i følge ervervsøknaden.

Over en halv milliard for tråler uten kvoter

Rederiet Hermes AS har betalt over en halv milliard kroner for tråleren «Stornes», og skiftet navnet på denne til «Hermes». Samtidig har ex.«Hermes» skiftet navn til «Hera». Rederiet Hermes AS fikk i april i fjor nytildelt en rekekonsesjon. Denne skal nå «Hera» fiske på som ren reketråler.

Publisert Sist oppdatert

– Ex. «Stornes» er allerede satt i fiske. Det samme er «Hera» som nå fisker reker i Barentshavet, opplyser daglig leder Jan Roger Lerbukt i Hermes AS i Sør-Tverrfjord i Troms til Kystmagasinet.

Følger i sporene Halstensen Prawn

Satsningen til rederiet føler satsningen til Halstensen Prawn AS i Austevoll som i fjor kjøpte den canadiske tråleren «Atlantic Enterprise», fikk den bygget om til trippeltrål, og satte den inn i rekefiske med navnet «Karine H» tidligere i år. De betalte 290 millioner kroner for den canadiske tråleren som ble bygget i Tomrefjord i 2002.

Bygget i Tyrkia i 20202

SOLIDE KVOTER: ex." Stornes" som nå heter "Hermes" skal fiske på kvotene som hvilte på "Hermes".

Ex. «Stornes» har Hermes kjøpt av Nordic Wildfish Ocean AS på Valderøya ved Ålesund. Tråleren ber bygget ved det tyrkiske verftet Cemre og overlevert i 2020. Største lengde er 69,91 meter og bredden er 16 meter. Den kan fryse inn 85 tonn fangst per døgn. Fangsten oppbevares i et fryserom ved en temperatur på minus 30 grader Celsius. Rommets kapasitet på 1470 kubikkmeter. Hovedmotor er en Rolls Royce Bergen Diesel med ytelse på 7340 hestekrefter.

Solide fiskerettigheter

I søknad om erverv er det oppgitt at ex.«Stornes», nå «Hera», skal fiske både hvitfisk og reker. Fartøyet har fått overført rettigheter som hvilte på ex.«Hermes». Disse omfatter i i tillegg til torsketråltillatelse, en rekke strukturkvoter for torsketråltillatelse, snøkrabbetillatelse og Reketråltillatelse over 65 fot. Det betyr at i fartøyet i år har nord for 62 grader en torskekvote på 3396 tonn, 2874 tonn sei og 1748 tonn hyse. I tillegg har det en kvote på 825 tonn sei sør for 62 grader. Av dette er 1429 tonn hyse, 867 tonn sei og 1129 tonn torsk fisket.

«Hera» skal fiske på reketråltillatelsen rederiet fikk nytildelt i fjor. Men denne viser foreløpig ikke på fartøyet i kvoteoversikten til Fiskeridirektoratet.

Satser på sporbarhet

ex."Hermes", nå "Hera" ved kai i Tromsø.

«Hera» ble bygget som «Tromsland» ved Solstrand AS i Tomrefjord i Møre og Romsdal i 2001. Hermes kjøpte tråleren i 2006. Ex. «Hermes» skiftet offisielt navn til «Hera» 24. april. Rederiet Hermes AS har i løpet av de 17 årene da har hatt tråleren blitt kjent for det arbeid de har gjort for at fangstene skal være sporbare for kjøperne, og daglig leder Jan Roger Lerbukt har vært aktiv i media og det er blant annet delt en rekke videoer fra fisket.

Selger bygger «grønne» Ecofive

Den nyinnkjøpte tråleren ex.«Stornes» ble levert av det tyrkiske verftet Cemre som «Olympic Prawn» til Nordøytrål AS i Fosnavåg rett før årsskiftet 2020-2021. I slutten av januar i fjor ble tråleren kjøpt av Nordic Wildfish AS. 02 mai i år ble tråleren formeldt overtatt av Hermes AS.

Ifølge søknad om erverv betalte Hermes 550 millioner kroner for ex«Stornes». I denne prisen var ikke inkludert kvoter. Da fartøyet ble levert av verftet Cemre skal prisen ha vært cirka 400 millioner kroner. Det er ikke kjent hvor mye Nordic Wildfish AS betalte for tråleren, men etter det vi forstår fikk selger en god fortjeneste på salget. Det har sannsynligvis også Nordic Wildfish AS fått.

NB: Nordic Wildfish ble uriktig koblet til feil rederi i første utgave. Dette ble korrigert kl. 13:44. Red.