Klippfisk av torsk til forbruker i Brasil har økt kraftig i 2025.

Kraftig prisøkning på klippfisk av torsk

Fra påskekampanjen i 2022 og frem til julekampanjen i år, har prisen på klippfisk av torsk til forbruker i Brasil økt fra 104 R$ til 183 R$, som er en vekst på rundt 76 prosent.

Publisert

Det skriver Norges sjømatråd sin utsending til Brasil, Randi Bolstad, i sitt siste nyhetsbrev. Hun slår fast at prisene på klippfisk til forbruker har hatt en betydelig økning de siste årene – og veksten har fortsatt gjennom 2025.

Prisen har ikke bare økt for klippfisk av torsk, men også for sei, som har opplevd en markant prisoppgang, fra 50 R$ til 72 R$, tilsvarende omtrent 44 prosent, til tross for en midlertidig nedgang i 2024.

Hittil i år er det eksportert totalt 12 469 tonn klippfisk (alle arter), en nedgang på 10 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Verdien er på 937 millioner kroner, som er omtrent uendret fra fjoråret, skriver Bolstad sitt nyhetsbrev.

Bacalao med norsk klippfisk som hovedingrediens er en populær rett i Brasil.

- Preferansen for norsk klippfisk i Brasil har økt, noe som er særlig viktig i en tid med utfordringer knyttet til både tilgang og pris. Norge står fortsatt sterkt i det brasilianske klippfiskmarkedet med en markedsandel på 57 prosent (RWE; Raw Fish Estimates). Vårt arbeid er rettet mot å øke kjennskap og preferanse for norsk sjømat, styrke opprinnelsesmerking og videreutvikling av samarbeidet med aktørene i markedet, skriver Randi Bolstad.

Den siste forbrukerundersøkelsen viser en positiv tendens, som at preferansen for norsk opprinnelse har økt med 3 %, mens portugisisk preferanse har falt med 5 % siden forrige måling. Tallene gir en indikasjon på endringer i forbrukerpreferanser, men situasjonen er fortsatt krevende med redusert tilgang og høye priser, slår Sjømatrådets utsending til Brasil fast.

- Derfor fortsetter vi å legge til rette for aktiviteter som kan bidra til at klippfisk av norsk opprinnelse beholder sin sterke posisjon og premiumstatus i markedet, sier Bolstad.