RS «Oscar Tybring»

Påske og båtliv hører sammen. Sjekk motor før sjøsetting.

Båtpuss og båtutsett hører påska til for mange. Her kommer Redningsselskapet med noen gode tips og råd til båtfolket.

Ifølge yr.no er det meldt om mye sol og godt vær langs kysten i Sør-Norge, men også en del vind – særlig på Vestlandet. I nord må man imidlertid vente litt på sola, og det er meldt om delvis sludd og regn ved kysten.

Påske og båtliv

Mange velger å tilbringe påska ved kysten og sjøen, og samtidig starte båtsesongen i forbindelse med høytiden.

– I påska er det mange som begynner å tenke på båtlivet. Havnene fylles opp av folk som koser seg med båtpuss og sjøsetting. For Redningsselskapet markerer påska også starten på den mest aktive tiden av året. Mye av oppdragsmengden flytter seg gradvis fra nord til sør, sier Lars Mosby Enger, medievakt i Redningsselskapet til Kystmagasinet.

Dieseldyrene

Han forteller at fjorårets påske ga 87 oppdrag for landets 53 redningsskøyter. Der de fleste oppdragene skyldes motorstopp på nylig sjøsatte båter.

– Det er noen klassikere. Den vanligste er kanskje dieseldyrene, som er geleaktige alger og sopp som faktisk lever i dieseltanken. Når denne guffa kommer inn i filtrene i båten blir det fort stopp, sier Kim Gøran Holthekåsa, maskinsjef på redningsskøyta «Inge Steensland» i Arendal.

TIPS: Maskinsjef Kim Jøran Holthekåsa i RS kommer med mange god tips før båtsesongen.

– Dieseldyrene lever ikke i tanker som har stått helt fulle av diesel gjennom vinteren, men trives godt dersom det er kommet vann i drivstofftanken. Husk derfor å sjekke drivstofftanken ved å kikke in inspeksjonsluka, det såkalte mannelokket, sier Holthekåsa.

Sjekk oljenivå og kjølevæske

Redningsselskapet har laget en liste med gode råd til deg som skal ut på sjøen i påska. Før sjøsetting bør man sjekke motorens oljenivå og kjølevæskenivå.

Kontroller batterispenning og lad batteriet ved behov. Et fulladet batteri sjal ha 12,72 V. Indikerer batteriet 12,3 V er det halv kapasitet, mens 12 V viser kritisk lav spenning.

Rengjør filtrene i motoren

Deretter bør man gå over alle smørepunkter, og smør gjerne wireoverføringer og bevegelige deler. Rengjør og sett inn med et tynt lag fett. Bruk syrefri vaselin, spray på grease eller lignende.

Beveg alle ventiler og se etter lekkasje, sjekk ledninger og slanger, og se etter brudd eller slitasje. Videre bør man sjekke og rengjøre filtrene i motoren.

Når det gjelder redningsvestene må man sjekke datostemplingen på utløsermekanismen i vestene.

Etter sjøsetting

Etter sjøsetting bør man se over alle skroggjennomføringene for lekkasjer, teste vinsjer, drev, trimflaps og ror. Sjekk at batteriet lades av motoren, og at motoren har stabil kjøling.

Gummi-impellere kan bli harde og sprekke når de står tørt, disse må da skiftes. Om du ikke er motorkyndig bør man bruke verksted for å skifte impeller.

Test også VHF-en ved å kalle opp nærmeste kystradio.