SEILTE FRA HUSTADVIKA: Her er "Polarstjerna" etter at katamaranen ble seilt hjem fra Hustadvia.

Arbeidskatamaran ble registrert som fiskefartøy

En katamaran kan bli både en stabil og god båt i sjøen, og et fartøy med god plass om en skal drive fiske. Men det kan ta tid å få en båt som ikke har vært registrert i merkeregisteret før som fiskefartøy.

I fjor kjøpte Stig Ronald Thuv fra Vestre Jakobselv i Finnmark en 10,46 meter lang, 5,06 meter bred, arbeidskatamaran med aluminiumskrog av Hustadvika Kommune på litt sør for Kristiansund. ­

Lang prosess

STORT DEKK: Katamaranen er nå rigget for juksa. For under millionen har Stig fått en båt med svært god plass på dekk.

Søknad om erverv ble sendt til Fiskeridirektoratet 30. september. En uke senere kom svaret med krav for at båten skulle kunne registreres som fiskefartøy.

Katamanen måtte få utstedt fartøyinstruks. Dette har på grunn av kravene til fiskefartøyer blitt en relativt omfattende prosess. Men uten fartøyinstruks er det ikke mulig å få fartøyet godkjent som fiskefartøy.

– Jeg hentet båten i Hustadvika i november. Siden da har jeg lagt ned mange arbeidstimer på båten for å få den godkjent som fiskefartøy, - altså inn i merkeregisteret, sier Stig til Kystmagasinet.

To hovedmotorer

Katamaranen ble bygget ved Solnes Båt AS i 1993. Den er utstyrt med to Cummins 6BTM, hver med en ytelse på 300 hestekrefter. Kort sagt rikelig med hestekrefter for en båt med denne størrelsen.

I begynnelsen av mars fikk Stig båten registrert i merkeregisteret, - en prosess som tok et halvt år. Nå er båten rigget for juksa og har fått navnet «Polarstjerna».

Skiftet ut en Askeladden

ASKELADDEN TIL SALGS: Stig har til nå fisket med en Askeladden P99 Pilothouse. Den er nå lagt ut for salg.

Katamaranen «Breiflabben» ble kjøpt for å skifte ut «Polarstjern, en Askeladden P66 Pilothouse med en større båt. Båten som skiftes ut er en perfekt båt til juksa, og også populær blant leppefiskere. Nå håper Stig at lengre og varmere dager med flere som gjerne vil fiske, at båten blir solgt.

Båten seilte han hjem fra Hustadvika i november. Når utstyr og endringer som siden er gjort for å få arbeidsbåten gjort om til en god båt for juksa, er prisen en hel del høyere enn de 950 000 kronene han betalte for båten. Da hjelper det forhåpentligvis at han har fått slepesertifikat og over påske inngår kontrakt med Kystverket om å innlemme båten i etatens oljevernberedskap.

Dårlig fiske i Varangerfjorden

FERDIG RIGGET: Her er "Polarstjerna" ferdig rigget og klar for fiske.

Foreløpig har ikke fisket vært noe å skryte av. Men nå har Stig en båt som er stor nok til at han kan gå dit fisken er.

– Det har til nå vært svært lite å få på juksa her i Varangerfjorden. Neste uke skal jeg forsøke utenfor Skallelv og så Vadsø. Dersom det ikke er noe Fres der så går jeg til Skarsvåg. Der har de juksa gitt fangster på 1000 til 1800 kilo per dag de siste par ukene, forteller en optimistisk fisker.

I søknaden om erverv av fartøyet opplyses det også at Stig vil fiske kongekrabbe. Med dekksplassen på katamaranen er det ingen mangel på plass for å stable teiner.