Slik kan Stad skipstunnel bli seende ut når den blir ferdig. Her fra tunnelåpningen i Moldefjorden ved Selje.

Disse vil bygge Stad skipstunnel

Byggingen av Stad skipstunnel har tatt et viktig steg fremover med mottak av tilbud fra entreprenørene.

Publisert Sist oppdatert
Kystdirektør Einar Vik Arset er ordknapp om tilbudene.

Ved fristens utløp 10. juni hadde samtlige tilbydere levert sine bud på det historiske prosjektet. De tre aktørene som konkurrerer om oppdraget er Arbeidsfellesskapet Skanska Norge AS og Vassbakk & Stol AS, AF Gruppen Norge AS samt franske Eiffage Génie Civil.

Vurdering av tilbudene

Kystdirektør Einar Vik Arset understreker at detaljert informasjon om pris og andre sensitive opplysninger ikke kan offentliggjøres av konkurransemessige hensyn. Tilbudene skal nå vurderes i henhold til regelverket og kriteriene som er fastsatt for anbudskonkurransen.

Verdens første fullskala skipstunnel

Stad skipstunnel blir verdens første tunnel i full størrelse for skipstrafikk. Prosjektet skal gi sikrere passasje forbi Stadlandet, som regnes som et av de mest værutsatte og farligste havområdene i Norge.

Tunnelen planlegges bygget på det smaleste punktet av Stad-halvøya, mellom Moldefjorden og Kjødepollen i Vanylvsfjorden. Med 1,7 kilometer lengde, 50 meters høyde og 36 meters bredde vil tunnelen kunne håndtere fartøy på størrelse med Hurtigruten-skipene.

Fremdrift og målsetting

Dersom alt går etter planen, kan byggestart komme allerede i 2026. Prosjektet inngår i Kystverkets arbeid for å utvikle kysten og havområdene til verdens sikreste og reneste, og skal optimaliseres for å hente ut flere nyttegevinster utover den forbedrede sikkerheten.

Kystverket, som er underlagt Nærings- og fiskeridepartementet, vil komme tilbake med mer informasjon om den videre behandlingen av anbudskonkurransen når evalueringen av tilbudene er gjennomført.