Onsdag 24. juni stenges blåkveitefisket.

Snart stopp for to fiskerier

Omsetningen gjennom Norges Råfisklag falt med over 100 millioner kroner i uke 25. Samtidig er blåkveitekvoten fisket opp, og snøkrabbefisket går mot årets fredningsperiode.

Publisert

Råfisklagets omsetning endte på 316 millioner kroner i uke 25. Det er en nedgang fra 423 millioner kroner uken før, og skyldes lavere leveranser av både ferskt og fryst råstoff. Samtidig er blåkveitekvoten fisket opp, mens snøkrabbefisket går inn i fredningsperioden fra 1. juli.

Hele omsetningen i uke 25 kom fra norske fartøy. Av totalen utgjorde fersklevert råstoff 120 millioner kroner, mens fryst råstoff sto for 196 millioner kroner. På samme tid i fjor var totalomsetningen 416 millioner kroner.

Hittil i år har omsetningen gjennom Norges Råfisklag passert 12,2 milliarder kroner. Det er lavere enn på samme tid i fjor, men omsetningen fra norske fartøy er høyere enn i 2025. Nedgangen skyldes i hovedsak betydelig lavere landinger fra utenlandske fartøy.

Fryst

Frystomsetningen endte på 196 millioner kroner i uke 25, ned fra 249 millioner kroner uken før. Totalt ble det omsatt 6.544 tonn fryst råstoff.

Snabeluer var den viktigste arten med en omsetningsverdi på 74 millioner kroner. Deretter fulgte reker med 43 millioner kroner, torsk med 37 millioner kroner og hyse med 16 millioner kroner.

Til nøytrale fryselagre ble det levert nær 1.900 tonn råstoff. De største artene var snabeluer, hyse, torsk, sei og snøkrabbe. Mesteparten kom fra trålflåten.

Fersk

Ferskomsetningen falt til 120 millioner kroner, mot 174 millioner kroner i uke 24. Nedgangen skyldes særlig lavere leveranser av blåkveite, torsk, sei, reker, kongekrabbe og snøkrabbe.

Blåkveite var likevel den største arten på fersksiden med en omsetningsverdi på 45 millioner kroner. Deretter fulgte sei med 24 millioner kroner, kongekrabbe med 17 millioner kroner, torsk med 13 millioner kroner og hyse med 6 millioner kroner.

Det ble omsatt 235 tonn fersk torsk til en verdi av 13 millioner kroner, ned fra 271 tonn og 16 millioner kroner uken før. Fersk sei endte på 1.079 tonn til 24 millioner kroner, mens fersk hyse utgjorde 240 tonn til en verdi av 5,6 millioner kroner.

Blåkveitefisket stenges

Direktefisket etter blåkveite for fartøy under 28 meter startet 25. mai og har pågått i fire uker. Fiskeridirektoratet meldte søndag at fisket stenges fra 24. juni etter at kvoten er fisket opp.

Per uke 25 er det fisket 4.719 tonn fersk blåkveite til en verdi av 292 millioner kroner. Fangstene er levert av 525 fartøy, og gjennomsnittsprisen har vært 61,91 kroner per kilo.

På seifeltet melder Råfisklaget om økende fangster på not de siste ukene, særlig på Nordmøre. Aktiviteten ligger likevel betydelig under nivået på samme tid i fjor. Per uke 25 er det levert 2.327 tonn notsei mot 11.588 tonn på samme tidspunkt i 2025.

Fra 1. juli går også snøkrabbefisket inn i den årlige fredningsperioden.