LOFOTEN: Her blir RS «Det Norske Veritas» lastet opp på frakteskipet «Oddrun With» med kurs for Mandal.
LOFOTEN: Her blir RS «Det Norske Veritas» lastet opp på frakteskipet «Oddrun With» med kurs for Mandal.

RS «Det Norske Veritas» på vei til verftet etter grunnstøting

LOFOTEN: Det har vært hektisk aktivitet i Stamsund for å hindre at RS «Det Norske Veritas» ikke skulle fylles med vann og synke ved kai. Nå er redningsskøyta på vei til verftet i Mandal.

Det var sist fredag, 26. januar, at redningsskøyta «Det Norske Veritas» grunnstøtte utenfor Stamsund. Hendelsen skjedde i forbindelse med at en sjark hadde grunnstøtt og en mann hadde havnet i sjøen. 

Store skader

Fiskeren ble tatt om bord i ei annen fartøy og fraktet til UNN i Tromsø. Mannen ble bekreftet omkommet dagen etter. Det skrev Lofotposten i forbindelse med ulykken.

Redningsskøyta, som til daglig er stasjonert på Ballstad, fikk derimot store skader og ble slept til kai i Stamsund. Det ble konstatert flere hull i skroget. Det største på omlag fire meter.

STORE SKADER: Det var store skader og hull i skroget på RS «Det Norske Veritas» etter grunnstøtingen.
STORE SKADER: Det var store skader og hull i skroget på RS «Det Norske Veritas» etter grunnstøtingen.

Kontinuerlig pumping

Siden da har det vært hektisk aktivitet i Stamsund med å holde den 90 tonn store skøyta flytende. Det har pågått kontinuerlig pumping av vann ut av skøyta, mens det har vært en intens jobb med å tette hullene i skroget.

Kommunikasjonsrådgiver i RS, Markus Plementas, kunne fortelle Kystmagasinet at dykkere jobbet med å legge en forsterket presenning på hullene på skøyta. Det ble gjort når skroget er utbedret for skader og rigget klar. Noe som tok noen dager.

Samtidig gjorde været i forrige uke, med ekstremværet Ingunn, det svært utfordrende med arbeidet. 

På vei til verftet

Redningsselskapet jobbet også med en plan om å forflytte skøyta og løfte den på land. Onsdag kveld ble «Det Norske Veritas» tatt om bord i frakteskipet «Oddrun With».

Kursen ble satt for Mandal og verftet GOT, der «Det Norske Veritas» ble bygget i 2003. Her skal de få oversikt over skadene.  

Etter at «Det Norske Veritas» grunnstøtte har det kun vært en redningsskøyte i Lofoten. Det ble jobbet med å finne en erstatter, som en midlertidig løsning.

ERSTATTER: Redningsskøyta «Erik Bye» settes fra 13. februar inn i beredskapen i Lofoten.
ERSTATTER: Redningsskøyta «Erik Bye» settes fra 13. februar inn i beredskapen i Lofoten.

Erstatter

Redningsselskapet har nå fått på plass ny skøyte på Ballstad. Redningsskøyta «Erik Bye» settes fra 13. februar inn i beredskapen i Lofoten. Selskapet opplyser at den vil være operativ et par dager etterpå. 

«Erik Bye» blir foreløpig stasjonert på Ballstad frem til 1. mai.