Den norske fellesstanden på THAIFEX er større enn noen gang. 21 norske eksportører har i år stand på paviljongen.

Rekorddeltakelse på norsk fellesstand

Thailand befester seg som et svært viktig marked for norsk sjømat, med laks, ørret og makrell som de viktigste artene.

Publisert Sist oppdatert

Den store messen, THAIFEX – Anuga Asia, åpnet dørene i går, og med den også den store, norske paviljongen, som er organisert av Norges Sjømatråd, og som i år har rekorddeltakelse med 21 norske utstillere.

Slik så det ut rundt mange av standene på messens første dag.

Det er ventet stort innrykk på fellesstanden fra kjøpere fra hele Asia. Starten på messens første dag var litt rolig, men aktiviteten tok seg opp utover dagen, og de norske utstillerne forbereder seg på fire hektiske messedager. Vi har tatt pulsen på den norske paviljongen og på den store sjømatseksjonen som helhet. Kystmagasinet kommer med en større reportasje fra messen i neste utgave, som utgis i begynnelsen av juli.

To fornøyde representanter for Norges Sjømatråd på den norske fellesstanden på THAIFEX, dagens utsending til Sørøst-Asia, Asbjørn Warvik Rørtveit, som er ferdig med sin femårsperiode i slutten av juni, og påtroppende sjømatutsending for denne regionen, Åshild Nakken.

THAIFEX er en enorm matmesse, som hvert år besøkes av rundt 80.000 mennesker, og som er inndelt i 11 ulike seksjoner, med alt fra frossen og fersk sjømat, til kjøtt, kylling og ulike drikker og søtsaker. Den har 3.000 utstillere fra 140 land, fordelt på to enorme haller på til sammen 130.000 kvadratmeter. Messen ligger noen kilometer utenfor selve Bangkok, som man normalt bruker en halvtime å nå fra sentrum, men som under arrangementet har utfordringer trafikkmessig sett. Flere av utstillerne vi pratet med brukte mer en to timer til messeområdet på første dag av THAIFEX.