Slik skal Havfisk som designes og bygges av Karstensens Skibsværft se ut ifølge tegninger fra verftet.

Karstensens topper ordreboken med norsk pelagisk båt

Karstensens Skibsværft har inngått kontrakt om prosjektering og bygging av en 75,10 meter kombinert snurper/tråler for Havfisk AS. Det topper verftets ordrereserve til 21 fartøy med kontraktsverdi på hele 4,7 milliarder kroner, forteller direktør Kent Damgaard til Kystmagasinet.

Publisert Sist oppdatert

Havfisk AS er et datterselskap av Veibust Fiskeriselskap i Ålesund. Veibust Fiskeriselskap eier og driver to snurpere/trålere «Havskjer» og «Havstål». Selskapet har tre konsesjoner, og det nye fartøyet skal derfor driftes sammen med de to andre fartøyene.

Rederiet ble etablert i 1993, og fikk i 2000 sitt første nybygg. Fartøyet som nå er kontrahert blir selskapets fjerde nybygg.

Kolmule, sild og makrell

Selskapet driver kombinert trål- og notfiske, hvor trålfisket primært er fiske etter kolmule vest for Irland. Det øvrige fisket er i første rekke fiske med ringnot etter sild og makrell. Nye «Havfisk» skal ha samme driftsmønster.

Rederi og verft har de siste årene jobbet tett sammen om flere store prosjekter. Først var det ombygging av dagens «Havstål» til kombinert not- og trålfiske. Deretter ble det samme skipet bygget om med NOx-reduserende tiltak.

I fjor ble nybygget «Havskjer» overlevert til rederiet av Karstensens Skibsværft.

Dette nye prosjektet er derfor en naturlig forlengelse av et vellykket og konstruktivt samarbeid med både ombygging og nybygg, forteller Karstensens Skibsværft i en pressemelding.

Eget design

I likhet med de andre pelagiske fartøyene som Verftet har under bygging for redere i Norge, Sverige, Island, Skottland og Danmark, er også de nye «Havfisk» av eget design.

Design, interiør og arrangementer er utviklet fellesskap utviklet mellom rederi og verft med nye «Havskjer» som mal. Dette fartøyet har vist seg å fungere meget godt.

Rederiet har også fartøyet Havstål fra før. Dette er eks. Serene kjøpt fra Skottland i 2016.

Fokus på sikkerhet

Sikkerhet og arbeidsforhold er spesielt ivaretatt ved at «Havfisk» i likhet med «Havskjer» får et lastedekk som er vanntett. I tillegg er tråldekket akter hevet en hel «etasje», for å øke fribordet og dermed sikkerheten til mannskapet.

I tillegg til dette er det satt stort fokus på skrogdesign og optimalisering tilpasset «Havfisk» sin driftsprofil, - dette med tanke på lavest mulig drivstofforbruk. I tillegg er fartøyet utstyrt med varmegjenvinning fra alle motorer, LED-belysning overalt og flere andre tiltak for å redusere energiforbruk.

En rekke norske leverandører er valgt

En rekke leverandører velges i disse dager, alle basert på kriterier som energioptimalisering, innovasjon, kvalitet og pålitelighet.

Vinsjanlegget er allerede bestilt av Karmøy Winch. De leverte også tilsvarende til «Havskjer». Dette hydraulikksystemet er testet og gir stor driftssikkerhet.

Dimensjoner og teknisk info

Største lengde: 75,10 m

Bredde: 16,20 m

Dybde øverste dekk: 1,25 m

Hovedmotor: Wartsila 8V31, 5200 kW

Hjelpemotorer: 3 x Scania DI16, 600 kWe

RSW-anlegg: PTF Frio Nordica, 2 x 1500 kW

Winchanlegg: Karmøy Winch

Sidepropeller: Brunvoll, 2 x 1400 kW

Vakuum anlegg: 4 x 87 kW / 2 x 4200 l tank

Fremdriftssystemet vil bli levert av Wartsila, og vil bestå av en hovedmotor på rundt 5200 kW. I dette inngår en ta-meg-hjem-funksjon, som muliggjør dieselelektrisk seiling. Hovedmotoren er den prisbelønte, energieffektive 31-modellen til Wartsila.

Det vil være en rekke norske og til dels lokale leverandører for nye «Havfisk», blant annet Brunvoll, Nogva, PTG Frio Nordica og C-Flow.

Ny rekord for verftet

«Havfisk" skal leveres i februar 2024. Kontraktsummen er på rundt 375millioner norske kroner, opplyser Karstensens Skibsværft. Det betyr at verftet har ordre på tjue fiskefartøy til en verdi av over 4,7 milliarder kroner. Dette er 16 pelagiske fartøy og fem demersale (bunntrålere/snurrrevad) opplyser Kent Damgaard til Kystmagasinet.

Direktør og skipsdesigner Kent Damgaard ved Karstensens Skibsværft kan fortelle om ny rekord i ordrereserve.

Dette er rekord for oss. Vi er både stolte og ydmyke over å se at tidligere kunder vender tilbake og kontraherer nye skip. For øyeblikket er det fem norske rederier som tidligere har bygget ved verftet for åtte-ti år siden som kontraherer nye fartøyer.

I tillegg har vi lykkes i å tiltrekke nye kunder, mange på grunn av anbefalinger fra rederier som tidligere har fått sine fartøy bygget her. Blant de seneste er våre nybygg til islandske redere. Disse har skapt interesse blant annet på grunn av sin energieffektivitet og innovasjon, sier Kent som legger til at satsningen på et eget skogverft i Polen har vært instrumentelt for å kunne produsere og levere skreddersydde produkter, forteller .Damgaard