
Økt sjømatkonsum blant unge
Høsten starter godt når det gjelder sjømatkonsumet i Norge. Undersøkelser viser at et økt sjømatkonsum blant barn og ungdom.
Hele 71 % i alderen 8-19 år sier nå at de spiser fisk til middag minst én til to ganger i uken, opp fra 64 % for tre år siden. Retter som sushi bidrar til økningen. At sjømat står sterkt på middagsbordet, bekreftes i undersøkelsen Middagsdagboken 2025, melder Godfisk, Norges sjømatråd sin merkevare og avsender rettet mot norske forbrukere.
I undersøkelsen er laks og fiskekaker inne blant topp ti av Norges mest populære middager – retter man vet hele familien setter pris på. Familier med hjemmeboende barn er hovedmålgruppen for Godfisk. Barn og unge er fremtidens sjømatkonsumenter, og man vet at matvaner fra barndommen ofte varer livet ut.
Godfisk jobber målrettet mot denne gruppen gjennom sin markedskommunikasjon. Samarbeid med influensere og sponsoratet av landslagsspillerne i fotball har vært viktige tiltak. I tillegg er Godfisk til stede på møteplasser som idrettsarrangementer og matfestivaler.
Nylig deltok skoleklasser i konkurransen Godfisk-klassen, der de fikk lage enkle og gode sjømatretter sammen med kokker. Det er virkelig inspirerende å se hvor engasjerte ungdommene er, og få bekreftet innsikten vår som viser at de unge er glad i sjømat, melder Godfisk.
Mens nordmenns generelle sjømatkonsum er dalende, peker altså pilen oppover blant barn og ungdom. Nylig publiserte Sjømatrådet en rapport som viser at nordmenn spiser over tre kilo mindre sjømat per person enn for ti år siden. Rapporten baserer seg på mengde og innkjøpstall fra dagligvarehandelen, og tar for seg gjennomsnittet for befolkningen som helhet.
Siden gode matvaner etableres i tidlig alder, følger Sjømatrådet spesielt med på konsumet i de yngste aldersgruppene – de mellom åtte og 19 år. En ny undersøkelse viser positive tall for denne gruppen. De spiser nå sjømat langt oftere enn for bare tre år siden, melder Sjømatrådet.