Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet, og Sigrid Hoddevik Losnegård, leder i Natur og Ungdom, krever respekt for dom og full stans i gruvedumpingen i Førdefjorden.

Krever respekt for dom og full stans i gruvedumping

Kampen om Førdefjorden ser ikke ut til å være over. Nå har Nordic Mining søkt om midlertidig treårig utslippstillatelse til å dumpe gruveavfall i fjorden etter forurensingsloven, ikke vanndirektivet. Miljøorganisasjonene kaller dette absurd og uhørt.

Publisert

Miljøorganisasjonene har fått innsyn i Nordic Minings søknad om midlertidig utslippstillatelse. I søknaden hevder selskapet at det ikke vil skje noen forringelse av fjorden. Det til tross for at anlegget ved full drift vil kunne dumpe 105 500 tonn med gruveavfall i måneden, eller 1,27 millioner tonn i året, skriver miljøorganisasjonene i en pressemelding.

Krever umiddelbar stans

– Det er helt uhørt at Nordic Mining vil fortsette å forurense fjorden nå som Høyesterett har slått fast at tillatelsen er ugyldig. De har allerede begynt å dumpe gruveavfall, og uten gyldig tillatelse er dette ulovlig. Nå krever vi respekt for Høyesterettsdommen og full stans. Så kan selskapet heller bruke tiden på å planlegge gruvedrift uten utslipp av gruveavfall i Førdefjorden, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

Miljøorganisasjonene krever umiddelbar stans i dumpingen. Hvis det skal gis noen ny tillatelse, kreves det en skikkelig saksbehandling med kartlegging av konsekvenser for fjorden og andre faktiske forhold, og det må gjennomføres en full høringsrunde.

Vil skade fjorden

– Det er absurd å påstå at så store mengder gruveavfall ikke vil skade fjorden. Gruveslammet vil begrave det viktige biologiske mangfoldet i deponiområdet. Vi frykter også at finkornet gruvemasse skal spre seg til viktige gyteområder og ramme livet andre steder i fjorden, noe Havforskningsinstituttet tidligere har advart mot, sier Sigrid Hoddevik Losnegård, leder i Natur og Ungdom.