
Skal gjøre farled i Vesterålen tryggere
Om vel en måned starter arbeidet med utdyping av farleden ved Nygårdsrevet og Risøyhamn.
Kystverket har tildelt kontrakten for utdyping i Nygårdsrevet og Risøyhamn til Gerd Stensen AS. Dette skal gjør sjøveien tryggere. Arbeidet starter etter planen i høst, og er et viktig tiltak for å bedre fremkommeligheten og sikkerheten for sjøtrafikken i Vesterålen.
Samlet oppgradering
Prosjektet er siste del i den samlede oppgraderingen av strekningen Stamsund–Risøyrenna med gjennomseiling Raftsundet, og omfatter utdyping både ved Nygårdsrevet og i Risøyhamn i Andøy kommune.
– Vi er glade for å kunne tildele denne kontrakten, og ser frem til å komme i gang med prosjektet som vil forbedre både sikkerheten og funksjonaliteten i farleden, sier Magnus Rørvik, prosjektleder i Kystverket.
Dagens farled ved Nygårdsrevet er for grunn og smal for enkelte fartøy. Dette gir økt risiko for ulykker, spesielt under krevende værforhold. Ved Risøyhamn er manøverarealet begrenset, og avstanden mellom kai og farled for liten. Utdyping av begge områdene skal bedre disse forholdene og sikre økt fremkommelighet for både fiskefartøy, passasjertrafikk og annen nyttetrafikk.
Prosjektet omfatter:
- Utdyping til -6 og -7 meters dybde i farleden forbi Risøyhamn
- Utdyping til -10 meters dybde ved Nygårdsrevet
- Fjerning av om lag 70 000 m³ løsmasser
- Deponering av masser i sjøbunnsdeponi ved innseilingen til Tranesvågen og i landdeponi bak sjete i Risøyhamn
Som en del av tiltaket vil Kystverket oppgradere navigasjonsinnretningene i leden i egenregi.
Gjennomføring av prosjektet
Kontrakten ble lyst ut som en åpen anbudskonkurranse, og det kom inn fire tilbud. Gerd Stensen AS hadde det beste tilbudet og ble tildelt kontrakten. Kontraktsverdien er på om lag 17 millioner kroner ekskl. mva.
– Vi er stolte over å få bidra i dette prosjektet. Det er et oppdrag med stor betydning for lokalsamfunnet, og vi ser frem til å levere på kvalitet og framdrift, sier Asgeir Stensen, daglig leder Gerd Stensen AS.
Arbeidet i leden starter i november 2025 og er planlagt ferdigstilt i løpet av våren 2026.