I september skal "Sara Karin" være ferdig forlenget. Foto Allan Woller

Sparte millioner på å seile 35 timer

I 2017 fikk Tromsrederiet Sara Karin AS overlevert nybygg med lengde på 20 meter fra det polske verftet Poltramp. Nå investeres millioner i forlenging av den kombinerte snurrevadbåten og reketråleren.

Publisert Sist oppdatert

«Sara Karin» har vært en effektiv båt fra første dag.  Rederiet hadde inntekter på 25,7 millioner i 2020. Men når fartøyet nå er ferdig forlenget, og kan gå tilbake i fiske vil det ikke bare kunne øke inntjeningen, men det vil også være en mer behagelig arbeidsplass.

Da «Sara Karin» ble overlevert i 2017 hadde den en prislapp på nærmere femti millioner kroner. Etter det Kystmagasinet erfarer investeres det nå nærmere 20 nye millioner i fartøyet. Og selv om det er 70 timer seilas frem og tilbake fra Tromsø til Hirtshals, blir det en god investering.

Rimeligste norske verft skulle ha fire millioner mer for å forlenge båten. Ett annet norsk verft skulle ha det doble av det Vestkajen Maskinværksted i Hirtshals skulle ha.

Stålprisen fordyrer ombyggingen

Hva endelig pris blir er vanskelig å si. Det har til nå i år vært en voldsom prisøkning på stål. Bare forlengingen av kjølen alene vil kreve 25 tonn stål. I tillegg går det med 35 tonn stål midtskips og åtte tonn akter. Til sammen er dette nesten 70 tonn.

Nå er arbeidet med å sveise på en ny to meter lang akterstevn, og en seksjon i midten på fire meter. Etter planen skal fartøyet nå være på slippen i rundt fire uker. Da skal en ny seksjon forlenge fartøyet med to meter akter, og en seksjon skal settes inn midtskips og forlenge skroget med seks meter. Ni meter brede «Sara Karin» får derved økt lengden fra 19,8 meter til 27,8 meter.

Her festes en del av forlengelsen av skroget akter. Foto Allan Woller

Flere frysere og ny rekefabrikk

Forlengingen vil også gi rom for å installere en ny effektiv rekefabrikk fra danske Intech, samt øke antallet frysere fra to til seks. Med denne økte kapasiteten og større laste- og fryserom vil «Sara Karin» både kunne være lengre på havet og samtidig kunne fiske mer per døgn.

Det er Marin Design på Kolvereid i Trøndelag som har designet fartøyet for rederiet, og det er de som har gjort tegnearbeidene i forbindelse med forlengingen.