Kystverket søker beredskapsfartøy
Kystverket søker fartøy og eiere som vil bidra i arbeidet med å beskytte kysten ved akutt forurensning.
Fartøy i Kystnær Beredskap (FKB) har vært en del av Kystverkets beredskap på sjø siden 2012, og består i dag av 36 fartøy med kontrakter langs hele kysten. Fartøyene er stort sett slepebåter, fiskefartøy og oppdrettsfartøy, rundt 15 meters lengde. Ordningen ble igangsatt på bakgrunn av «Forskrift om bruk av fartøy i oljevern» som kom i 2011.
Får god trening
Nå søker Kystverket egnede fartøy og eiere som er interessert i å delta i denne ordningen. Som FKB-fartøy varierer det hvor ofte man blir kalt ut, og det kan gå lenge mellom hver gang. Det er derfor viktig at de som er en del av ordningen får god trening i bruk av utstyr.
- FKB-fartøyene og deres mannskap deltar på øvelse en gang i året. Da trener man blant annet på samarbeid, på bruk av oljevernutstyr og på å ringe inn olje, sier Ola K. Jordheim, senioringeniør i Kystverket.
- Det trenes som regel annet hvert år på sjøgående og kystnære operasjoner, og hele flåten har i dag generelt sett et tilstrekkelig og godt kunnskapsnivå om sine arbeidsoppgaver og HMS i oljevernøvelser og aksjoner, fortsetter han.
Fordeling av fartøy og tilgjengelighet
Fartøyene er knyttet til 13 av Kystverkets depoter langs kysten, de fleste er satt opp med tre fartøy. På enkelte kyststrekninger er det en del utveksling av fartøy på øvelser og aksjoner, mens det på andre strekninger er for langt imellom til at dette er praktisk.
I avtalene med eierne av fartøyene er det et minimumskrav at fartøyet er tilgjengelig for Kystverket i løpet av 24 timer, ti måneder i året. Eierne angir imidlertid en responstid og en tilgjengelighetsgrad, og denne nedfelles i avtalen. Ved utveksling tolereres lenger responstid enn på det depotet de hører hjemme på. Som et slags gjennomsnitt er fartøyene tilgjengelige minst 90% av året, og sjelden med responstid over 12 timer.
- Dette er en svært nyttig ressurs som er høyt verdsatt, sier Jordheim.
Fartøyenes kapasiteter
Fartøyene som brukes i dag har stor spennvidde i beskaffenhet og utstyr, men alle er valgt ut etter et sett kriterier som sørger for at de er egnet til formålet. Fartøyene kan være reketrålere, kystfiskebåter, slepebåter, oppdrettskatamaraner og andre arbeidsbåter. Felles for alle er at de har en viss fleksibilitet, er egnet til både slep av lenser og oljeopptak, men i varierende grad. Noen fartøy er mer egnet til den ene oppgaven enn den andre, og Kystverket har tilstrebet en passende sammensetning av fartøy ved de forskjellige lokasjonene fartøyene er sentrert rundt.
Standardutrustningen for en gruppe på tre fartøy er to høyhastighetslenser av typen Current Buster som trekkes av to av fartøyene, det siste fartøyet settes opp med en oljeopptaker tilpasset oljetype og andre forhold. Primært legges det opp til opptak av olje til såkalte IBC-containere, løse 1000-liters beholdere som er rimelige og lette å håndtere. Slik kan en gruppe på tre fartøy operere selvstendig med jakt på frittflytende olje og opptak.