Gå til innhold

Nybygg verdt halvannen milliard ved verftets kai

Den norske snurrevadbåten Havfjord er blant seks nybygg som Karstensens Skibsværft nå arbeider på i Skagen. Foto Terje Engø
Den norske snurrevadbåten Havfjord er blant seks nybygg som Karstensens Skibsværft nå arbeider på i Skagen. Foto Terje Engø

Det ligger for tiden seks nybygg ved kai eller på slipp ved Karstensens Skibsværft i Skagen i Danmark. To av fartøyene bygges for norske redere.

De to norske båtene «Monsun» og «Havfjord» er blant de seks båtene som raskt nærmer seg overlevering. «Monsun» ligger ved utstyrskaien, mens «Havfjord» er for tiden på slipp.

Det største fartøyet er «Astrid» som bygges for Astrid Fiske A/S, som er et dansk datterselskap til svenske Astrid Fiske AB. Denne tråleren har en lengde på hele 91,80 meter. Offisielt var levering planlagt til mai i år. Det skal holde hardt da det er forsinkelser for de fleste nybygg, både hos Karstensens Skibsværft A/S og andre verft.

"Christian I Grotinum" er det første fartøyet som leveres med overbygg som synes inspirert av designet på mange superyachter. Foto Terje Engø
36 meter lange
36 meter lange "Monsun" er på plass i Skagerak for å tråle reker i løpet av forsommeren. Foto Terje Engø

Færøysk «superyacht» nesten klar

Nesten like stor som «Astrid» er færøyske «Christian I Grotinum» som har en lengde på 89,35 meter. Den er nesten klar for levering. Opprinnelig var overlevering til familien Rasmussen i Klaksvik på Færøyene planlagt til januar i år. Forsinkelsen på dette fartøyet er med andre ord liten.

"Astrid" som er nesten 92 meter lang, har også valgt det nye overbygget. Foto Terje Engø

«Astrid» og «Christian I Grotinum» har begge overbygg som skiller seg klart fra tidligere pelagiske båter levert fra verftet. Utseende på overbyggene minner på mange sett og vis om overbygg på større luksuriøse superyachter. For rederiet har det elegante overbygget nå blitt et nytt varemerke. Det er foreløpig bestilt av de to nevnte båtene, norske «Sille Marie» og «Gollenes», skotske «Christina S», samt svenske «Ginneton».

Tråleren
Tråleren "Myggenes" som får dansk flagg, har med en lengde på 36 meter en verdi på omkring 100 millioner kroner. Foto Terje Engø

«Artemis» bygges for de to skotske fiskeriselskapene Norbay Fishing Co Ltd og Wiseman Fishing Co Ltd i Banff. Dette fartøyet får en lengde på 75 meter. Levering er planlagt til juni i år.

Tre 36-metringer ved kai

36 meter lange «Myggenes» som opprinnelig skulle vært levert i januar bygges for det danske rederiet Lynge Fiskeri A/S i Hanstholm. Fartøyet rigges for snurrevad og trål.

I slippen ved verftet står 36 meter lange «Havfjord» som skal rigges for snurrevad. Aamodt Fiskeri AS i Kristiansand har i tillegg til "Havfjord», også fartøyet «Sille Marie» i bestilling ved verftet. Dette fartøyet får en lengde på 65 meter.

Skotske
Skotske "Artemis" har et mer tradisjonelt utseende. Foto Terje Engø

En annen sørlending er «Monsun» som utstyres ved verftets kai. Selv om den kan se liten ut ved siden av de store pelagiske kjempene som ligger like ved, blir den med en lengde på 36 meter alt annet enn liten i fiskeflåten i Agder. Rederiet som har bestilt «Monsun» er Setho Fiskeriselskap AS på Flekkerøy ved Kristiansand. Fartøyet forventes å være klart for levering i mai.

Nybyggene er verdt halvannen milliard kroner

Tidligere opplysninger gitt til pressen tyder på at de tre 36-metringene hver har en verdi på 90 til 100 millioner norske kroner. «Christian I Grotinum» har en pris på 340 millioner danske kroner, hvilket tilsvarer cirka 460 millioner norske kroner. «Astrid» har veldig mye av samme utstyr som «Christian I Grotinum» og en tilsvarende eller litt høyere pris. «Artemis» er i en lengdegruppe som normalt har kost rundt 300 millioner kroner ved verftet.

Legges disse prisene til grunn ligger det i øyeblikket nybygg til en verdi av 1,45 til 1,50 milliarder kroner ved kai i Skagen. I denne prisen er det ikke inkludert ekstraarbeider, eller økte priser på noe av utstyret som følge av Covid-pandemien.

 

Mest lest