Ny gigantavtale til danske Carsoe
Det danske selskapet Carsoe AS har sikret seg en ny gigantavtale med det russiske rederiet Russian Fishery Company (RFC).
Selskapet skal levere fiskefabrikker til fire av rederiets nye trålere til en samlet verdi av ca 500 millioner danske kroner. Kontrakten med RFC bekrefter deres posisjon som den foretrukne leverandør av fiskefabrikker til en voksende russisk fiskeflåte, skriver Carsoe i en pressemelding.
Modernisering
For tre år siden innførte den russiske regjeringen en insentivordning som skulle få fart på moderniseringen av den russiske fiskeflåten. Ordningen fikk rederiet RFC til å investere massivt i syv moderne supertrålere til surimi-produksjon. Danske Carsoe vant tidligere en ordre på 800 millioner danske kroner for levering av syv komplette fiskefabrikker til det russiske rederiet.
Fire nye fabrikker
Nå skal danskene levere ytterligere fabrikker til fire nye trålere. Dermed har selskapet stått for en meget viktig del av utrustningen av rederiets 11 nye moderne fartøyer. Fiskefabrikkene står for en avansert prooduksjon ombord og er avgjørende for at rederiet skal tjene penger.
Vekst til 2025
-Ordren viser med all tydelighet at det russiske rederiet har meget store ambisjoner i det raskt voksende markedet. Vi er nu verdens største produsent av denne type effektive fabrikker til produksjon på havet, og ordren sikrer Carsoe fortsatt vekst langt inn i 2025, sier Hugo Dissing, CEO i Carsoe.
-Vi har arbeidet tett sammen med vår avdeling i Seattle om ordren, og nettopp vårt teknologiske forsprang er noe av det som er med på å øke avstanden til våre konkurrenter.
Sikrer drift
Det danske teknologiselskapet hadde i 2021 en netto omsetning på 525 millioner Dkr, og en bunnlinje på gode 21 millioner Dkr. Avtalen sikrer derfor Carsoe deres nåværende 350 arbeidsplasser på ulike lokasjoner, både i Danmark og utlandet.
Supertrålere
De russiske supertrålerne er av type ST192, er fryse- og fabrikktrålere, designet av norske Skipsteknisk i Ålesund. Fartøyene har en lengde på 108 meter og bredde på 21 meter, besetning på 150 personer og kan årlig lande opp til 60 000 tonn fisk. Fabrikkene ombord bearbeider, pakker og fryser ned de ferdige produktene i en og samme prosess, og er helt nødvendige for lønnsomheten og konkurranseevnen til rederiet.