TOPP MODERNE: Data-animasjon fra MundalGruppen gir et godt inntrykk av hvordan den nye båten blir.

Har bestilt katamaran med batteridrift: – Det grønne skiftet har kommet til Svolvær

Signar Fjordbakk (72) fra Svolvær er forberedt på meninger om at båten «Seingen» både blir i glassfiber, med batterier og en katamaran. – Det grønne skiftet har kommet til Svolvær, konstaterer han.

Publisert Sist oppdatert

Det er Fiskarlaget som omtaler saken på sine nettsider, etter å ha møtt Fjordbakk på LofotFishing i Kabelvåg forrige helg.

Bryter nytt land - til havs

De bryter ikke nytt land ved å ha bestilt seg nok en båt i glassfiber. Men når det gjelder skroget, så gjør de kanskje det – i og med at den nye båten er en katamaran, altså en båt med to skrog.

Dagens båt er på 20,99 meter. Den nye båten blir 14,99 og skal etter planen være ferdig hos båtbyggeren til vinterfisket i 2024. Inntil videre drifter de derfor, etter avtale med den nye eieren sin egen «gammel-båt» gjennom denne sesongen.

– «Seingen» er en god båt. Vi tar imidlertid ned lasteromsvolumet til en tredjedel, forteller Svein Håkon til organisasjonen.

I dag er det sjelden de har sjøvær som krever mer enn 40 kubikkmeter plass. Den nye båten rigges derfor akkurat så stor.

PÅ STRØM: Nykommeren får en batteripakke på 380 kilowatt.

– Batteridrift blir en god greie

Begge båtene er og vil bli rigget bare for snurrevad. Nykommeren får også en batteripakke på 380 kilowatt som gjør at de ser frem til å kunne drive et enda mer kostnadseffektivt og miljøvennlig fiske.

– Ja, du skal se at batteridrift på feltet fort kan bli en god greie når det gjelder å FÅ fisk, sier den fremoverlente veteran-skipperen og humrer over at de får et støysvakt fiske.

Han sitter fortsatt daglig i skipperstolen om bord. Sønnen, et barnebarn og en fisker utgjør den øvrige grunnbemanningen, som også tas med videre til den nye båten.

Koster 50 millioner kroner

Det er kostbart å bygge nytt, men far og sønn tror på prosjektet sitt.

– 50 millioner, er svaret på spørsmål om hvor tung pengesekk som skifter hender før vinterfisket i 2024.

De to ser for seg en drift med så liten bruk av dieselbaserte krefter som de kan klare å få til.

Fjordbakk-karene har også fått rundt 20 prosent av finansene støttet av Enova og Innovasjon Norge.

– Dette er støtte som kommer godt med, samtidig som vi jo er litt grønne pionérer, sier Svein Håkon smilende.

NY VERDEN: Ved hjelp av videobrillene (VR) som Vidar Grindheim holder i bildet, kunne alle som ønsket det få komme om bord i Signar Fjordbakks kommende stolthet på fiskerimessa.

Har kostet 50 millioner kroner

Det nye fartøyet vil komme på rundt 50 millioner kroner. Det betyr over èn million kilo skrei med dagens priser. Som mange fiskere er de to opptatt av kostnadsbildet, og de er overbevist om at katamaranskrog ikke vil bli et problem.

– Det er testet mye og kraftig forbedret siden forrige gang noen prøvde seg. Da ble det bråstopp, men dette har vi tro på, sier de nesten i kor.

De mener fordelene med Mundal-båten er mange: Ikke rust og tæring, lite behov for maling, glassfiber isolerer bedre enn stål og aluminium – og påpeker de to: Den hybride løsningen vil gi forbedret drifts-økonomi.

To skrog gir stabilitet

Signar Fjordbakk er også opptatt av at et stabilt og slankt katamaranskrog vil gi bedre fart og stabilitet på sjøen enn mange av de nyere båtene som bygges.

– Vi vil få mer fart for mindre drivstoff. 9-10 mil med mindre forbruk enn i dag, er 72-åringens klare overbevisning.

– I dag bygges det for bredt og dypt og da går farten ned. Det bygges ikke for det grønne skiftet, slik vi ønsker å bidra til, fremholder han.