Skattedirektoratet mener at avgiftsmotivert fart til utenriks havn, som her på Shetland, ikke er i samsvar med intensjonen til fritaket, og viser til at dagens ordning fører til økte utslipp av CO2 fra fiskeflåten.

Mener skatteforslag vil gjøre vondt verre

Fiskeridirektoratet mener at avgiftsmotivert fart til utenriks havn ikke er i samsvar med intensjonen til fritaket, og viser til at dagens ordning fører til økte utslipp av CO2 fra fiskeflåten. De ønsker å stenge fiskeflåten ute fra ordningen, noe Fiskebåt er sterkt i mot.

Publisert Sist oppdatert

Fiskebåt mener forslaget fra Skattedirektoratet vil virke mot sin hensikt og føre til økte utslipp av klimagasser, skriver Fiskebåt i et høringssvar til direktoratet. Organisasjonen er enig i at det er uheldig at norske fiskefartøy i økende grad bunkrer avgiftsfritt som skip i utenriksfart, noe som blant annet fører til ekstra gangtid og økte utslipp av klimagasser. Dessuten må fiskeflåten betale ekstra havneavgift i andre land.

Bakgrunnen for Fiskebåt sitt engasjement er at Skattedirektoratet i et høringsnotat foreslår å avgrense fritaket fra CO2-avgift for skip i utenriksfart mot fiske- og fangstfartøy, ved å endre forskriften som regulerer avgiftene. Direktoratet mener at avgiftsmotivert fart til utenriks havn ikke er i samsvar med intensjonen til fritaket, og viser til at dagens ordning fører til økte utslipp av CO2 fra fiskeflåten.

Fiskebåt mener imidlertid at løsningen som Skattedirektoratet foreslår, med å stenge fiskeflåten ute fra adgangen til å bunkre avgiftsfritt i Norge som skip i utenriks fart, på mange måter vil gjøre vondt verre, og herunder føre til økte utslipp av klimagasser. De mener også at konsekvensene av Skattedirektoratets forslag vil være langt mer omfattende enn det direktoratet indikerer i høringsnotatet, og at det ikke nødvendigvis er fiskeflåten som blir hardest rammet.

Det blir blant annet vist til at fiskeflåten vil kunne tilpasse seg innstrammingen gjennom å bunkre i utlandet, eller fra bunkersbåter utenfor territorialfarvannsgrensen. Dette er en utvikling som ingen ønsker, og spesielt gjelder det økte bunkringer til havs med den forurensningsfaren det innebærer, skriver Fiskebåt i høringssvaret.

Fiskebåt skriver videre at det er urettmessig at Skattedirektoratet utelukkende går etter å ramme fiskeflåten gjennom sitt forslag, og viser til at det ikke er noen forskjell mellom fiskefartøyer og andre fartøyer når det gjelder å tilpasse seg gjeldende regelverk for å unngå avgifter eller omsetningskrav.

Det blir også vist til at den norske fiskerinæringen er sterkt konkurranseutsatt, og trenger på samme måten som andre konkurranseutsatte næringer likeverdige konkurransevilkår med konkurrenter i andre land. Per i dag er det ingen av nabolandene som pålegger fiskeflåten klimaavgifter.