
Sjøtransporten møter fortsatt barrierer
På tross av at sjøtransporten er en pålitelig og god transportform for næringslivet, møtes den fortsatt av betydelige barrierer – ikke minst når det gjelder informasjonsmangel, manglende fleksibilitet og lav betalingsvilje for grønne løsninger.
For å fremme sjøtransporten som en attraktiv transportform til et konkurransedyktig næringsliv, må både næringen og myndighetene ta grep, går det frem av en artikkel i regi av Kystverket.
Transportbehovene i næringslivet kommer til uttrykk i vareeiernes prioriteringer. For at verdikjeden skal fungere effektivt, må logistikkløsningene tilpasses både de operasjonelle kravene i bedriftene, og markedets forventninger til leveringstid, kvalitet og miljø. Transportvalgene som vareeier tar er direkte koblet til forretningsstrategier, kostnadsbilde, og ikke minst evnen til å oppfylle kundeløfter.
Vareeierundersøkelsene til Shortsea Promotion Centre (SPC) viser at 7 av 10 vektlegger forutsigbarhet og kostnadseffektivitet. Samtidig blir bærekraft stadig viktigere. I årets undersøkelse oppgir 72% av respondentene at det vil påvirke fremtidige valg av transport, men ikke på bekostning av forutsigbarhet og konkurransedyktige priser. Informasjon knyttet til valg hentes primært gjennom dialog med kjente og eksisterende leverandører, andre viktige kilder er møteplasser og nettverk, mens nettsøk står for 16%.
Tallene speiler i stor grad tidligere års undersøkelser og understreker viktigheten av enkel og effektiv tilgang til beslutningsinformasjon. I vurderingen av transportformer viser det seg at beslutninger ofte tas basert på trygghet, tidligere erfaring og kjente løsninger. 43 % av bedriftene velger transport basert på erfaring, og 27 % holder seg til eksisterende leverandør. Kun 25 % benytter anbudsprosesser, noe som peker på et konservativt marked, preget av kontinuitet og relasjonsbaserte valg.
Her kan du lese mer om dette temaet på Kystverket sin nettside.