FLEKSIBLE TRÅLERE: Nybyggene er rigget for å fiske makrell, sild og makrellstørje. De kan også lett konverteres til bunntrål.

To avanserte nybygg med touch av Danmark og Norge

De to spennende pelagiske trålerne er et resultat av teknologi og kunnskap fra mange land, deriblant Danmark og Norge. Begge trålerne er fulle av innovative løsninger.

Det er verftet Mooney Boats Ltd i den irske havnebyen Killybegs som har levert de to pelagiske trålerne «Eilean Croine» og «Sparkling Star» som begge har en største lengde på 31 meter. Fartøyene er de største de noen gang har utstyrt.

Trålerne er et resultat av et nært samarbeid med skipsdesigner Ove Kristensen ved Vestværftet i Hvide Sande, Danmark, og en rekke selskaper i Killybegs Marine Cluster. Her er også, nært sagt selvfølgelig både norske og danske utstyrsleverandører.

Skrogene til de to fartøyene, som formelt har vært eid av deres irske eiere siden mars, ble bygget i Gdansk i Polen og slept til Killybegs.

Glidende frekvens

MYE UTSTYR: Det er mye spennende utstyr ombord på trålerne. Dette kan du lese mer om i neste utgave av Kystmagasinet.

Fartøyene er utstyrt med en ABC 6DZC hovedmotor koblet til reduksjonsgiret og en propell med diameter 3380 millimeter. Det er i tillegg en Scania DI09 hjelpemotor og en mindre Deutz generator. Giret har akselgenerator, slik at fartøyene kan seile uten å bruke hjelpemotor når de ikke driver tunge operasjoner som krever mer strøm enn det som kan leveres gjennom kraftuttaket på hovedmotor. I tillegg har fartøyene et elektrisk kraftsystem med glidende frekvens (60-50 Hz), noe som reduserer drivstofforbruket betraktelig.

Veldig interessant, er leveransene fra de to Killybegs-baserte selskapene Ker Group og SeaQuest Systems. KER Group har levert RSW-systemet, vakuumpumpen og annet utstyr knyttet til pumping og kjøling av fisken.

Innovativt nytt vakuumsystem

SØSTERSKIP: «Sparkling Star» og «Elaine Croine» (nærmest) gjør sjøtester samtidig.

Det er begrenset plass om bord på en 31-meters tråler. Å finne plass til en stor vakuumtank og de nødvendige kompressorene er ikke alltid lett. Men irske KER Group har utviklet en ny vakuumtank som krever mye mindre plass en tradisjonelle vakuumtanker.

Kan konverteres til hvitfisk

Ifølge design- og systemingeniør Michael Mitchell ved Mooney Boats, er begge fartøyer rigget som pelagiske trålere. Men de er bygget for å kunne konverteres til bunntrålere for å fiske hvitfisk om behovet skulle oppstå.

Da Kystmagasinet besøkte Killybegs i begynnelsen av mai, ble det gjort noen mindre justeringer på utstyret ombord på «Sparkling Star» etter første tur på makrellen.

Kystmagasinets papirutgave, nr 4 – 23, kommer med en fyldig reportasje om nybyggene og Mooney Boats Ltd.