SUKSESS: King Oscar har gjennom 120 år hatt suksess med hermetisk fisk og sjømat.

Hermetisk suksess gjennom 120 år

120 år etter lanseringen er King Oscar det største sardin- og makrellmerket i USA.

Utlandet har alltid vært viktigst for King Oscar, som er blitt en stor internasjonal aktør med tilstedeværelse i 29 markeder.

USA største marked

USA er deres største marked og står for 46 prosent av selskapets omsetning. King Oscar er det mestselgende sardin- og makrellmerket i USA målt i verdi (iflg IRI USA, september 2022) med en markedsandel på 20 prosent i sardinkategorien og 57 prosent i, den raskest voksende kategorien, makrellfilet.

Polen er det nest største markedet, med 12 prosent av omsetningen, og omsetningen i Norge utgjør 8 prosent.

PRODUKSJON: Slik produseres King Oscars produkter i dag.

Doblet markedsandelen

I Norge har selskapet fått en 20 prosent markedsandel på hermetisk tunfisk, målt etter verdi (iflg AC Nielsen, september 2022). Markedsandelen er doblet siden 2014. Det skriver selskapet i en pressemelding.

Selskapet er også markedsledende på sardiner i Canada, Japan og Norge, og på makrell i Polen. I tillegg bygger selskapet seg opp til å bli global markedsleder på hermetisk torskelever med utgangspunkt i sitt produksjonsanlegg i Svolvær.

Vokst kraftig de siste årene

Siden 2014 har selskapet vært en del av det globale sjømatkonsernet Thai Union Group, som styres i dag fra hovedkvarteret i Bergen. Totalt omsetter King Oscar for over 1 milliard kroner globalt i 2022. En omsetning som er doblet siden de ble en del av Thai Union Group.

BERGEN: Bjørn Nordvik, administrerende direktør i King Oscar

– Hermetisert sjømat har vokst kraftig verden over de siste årene, grunnet økt oppmerksomhet om både bærekraft og helse. Med støtte fra våre eiere er selskapet godt posisjonert til å ta enda større markedsandeler globalt, sier administrerende direktør Bjørn Nordvik i pressemeldingen.

Kongelig tillatelse

Det er 120 år siden Chr. Bjelland & Co. begynte å eksportere norsk brisling under varemerket King Oscar, med spesiell, kongelig tillatelse fra den svensk-norske kongen Oscar II. Det ble en av de største norske eksportsuksessene gjennom tidene.

Satset på eksport

Helt siden begynnelsen har King Oscar i hovedsak vært et eksportforetak, med USA som største marked. Varemerket fikk sin renessanse i norske butikkhyller i 1996 da Rieber & Søn bestemte seg for å overta Norway Foods for å utvikle King Oscar i Norge og internasjonalt.

PAKNING: Designet har endret seg over årene, men tre viktige element er beholdt: den røde fargen, portrett av kongen og King Oscar’s navn.:

Nå som da er sardiner det viktigste produktet, og utgjør mer enn halvparten av salget. Men selskapet har også tatt større markedsandeler på andre former for hermetisert sjømat, som makrell, tunfisk, torskelever og ansjos.