HELT NY: Det var stor festivitas da redningsskøyta RS «Oscar Tybring V» ble døpt i Oslo i fjor, før den ble stasjonert i Vardø. Nå viser det seg at Redningsselskapet har problemer med å finne mannskaper til å bemanne fartøyet. Bilde fra dåpen.

Mannskapsmangel gjør at redningsskøyta ikke kan rykke ut

– Det er ikke første gang dette skjer. Det blir jo en falsk trygghet. Det kan ikke være slik at vi ligger ute i Barentshavet uten en operativ redningsskøyte, sier leder Frode Robertsen i Vardø Fiskarlag.

Publisert Sist oppdatert

Rett før helga tikket det inn melding om at et skip hadde trøbbel i Varangerfjorden. Skipperen tok umiddelbart kontakt med Redningsselskapet som i høst plasserte ut redningsskøyta RS «Oscar Tybring V» i Vardø, like ved.

– Mer og mer vanlig

Det var snakk om motorstans, og selv om ikke båten var i akutt fare, trengte de assistanse for å komme seg til land.

Når skipperen tar kontakt, får han bare beskjed om at redningsskøyta ikke kan rykke ut. Årsaken er at de ikke har mannskap om bord.

Etter hvert kommer kystvakten til, og får buksert havaristen trygt i havn. Men i Vardø Fiskarlag reagerer man sterkt på hendelsen. Og det er visstnok ikke første gang dette har skjedd.

Til iFinnmark uttaler skipperen at slike situasjoner har blitt mer og mer vanlige i Varangerfjorden og det nærliggende området.

– Vi må få informasjon når skøyta ikke er operativ

Nå engasjerer det lokale fiskarlaget seg i saken.

– Jeg har nettopp snakket med bemanningskontoret hos Redningsselskapet. De sier at de sliter med bemanning og sykdom, sier leder Frode Robertsen i Vardø Fiskarlag til Kystmagasinet.

– Det er sånt man ikke rår over, men dette har skjedd før. Vi har hatt et par episoder der redningsskøyta har vært ubemannet, men hva som skjedde akkurat da, vet jeg ikke.

Han håper at Redningsselskapet nå kan se på bemanningen.

– Jeg har oppfordret dem til å skaffe vikarer som kan steppe inn. Kanskje kan de involvere Vardø havn, som har et fartøy liggende her de kan bruke. Og kanskje informere lokalt når skøyta ikke er i beredskap, eller ute av drift. Da vet jo fiskerne om det, og kan ta sine forholdsregler.

– Men de skulle komme tilbake til oss, og så skulle vi diskutere mulige løsninger.

Stor fest da skøyta ankom Vardø

Det var stor fest i Vardø når den nye redningsskøyta ankom i fjor høst. Da hadde den tidligere blitt døpt av justisministeren før den ble sendt på den lange turen nordover.

– Det finnes ikke bedre måte å hedre Tybring på enn med denne fantastiske skøyta, sa Grete Herlofson, generalsekretær i Redningsselskapet, til Kystmagasinet under dåpen i oktober i fjor.

– Det at Redningsselskapet nå, med støtte fra Regjeringen, får sendt en topp moderne redningsskøyte for å trygge Finnmark og havområdene rundt er noe vi er veldig stolte over, uttalte Herlofson.

– Personellmangel

Til Kystmagasinet opplyser Redningsselskapet at de er oppmerksomme på situasjonen, og bekrefter at det var mangel på personell som var årsaken til at de ikke kunne rykke ut denne gangen.

– Vi har egentlig hatt god stabilitet ved stasjonen i Vardø. Men vi hadde en personellsituasjon der, som gjorde at vi ikke kunne rykke ut. Per dags dato er det ingenting som tyder på at vi ikke skal klare å levere beredskap i Vardø. Det man ikke er herre over, er uforutsette situasjoner på personellsiden eller av teknisk art. Det kan være utfordrende å få tak i rett folk med rett sertifikater, kompetanse og papirer til å stille, sier beredskapssjef Tom Haakenstad.

Når det gjelder informasjon, viser han til at de bestandig er i dialog med Kystvakten og HRS når de ikke er i stand til å rykke ut.

– Vi ønsker alltid å koordinere med HRS og Kystvakten dersom vi får huller i vår beredskap, avslutter han.