Torsk utgjorde størst verdi for både fryst og fersk.

Kystflåten økte leveransene

Mer torsk, hyse og krabbe ga økt aktivitet i kystfisket i uke 49.

Publisert

Kystfiskeflåten leverte mer fisk og skalldyr i forrige uke enn uken før, særlig av torsk, kongekrabbe, kveite og hyse. Det melder Råfisklaget i Fisknytt for uke 49. 

Garnfiske i kystområdene vest i Finnmark og nord i Troms peker seg ut, og andelen torsk i fangstene fortsetter å øke. Råfisklaget trekker også fram brosme som en av få arter med høyere årskvantum enn på samme tid i fjor. Havfiskeflåten leverte også litt mer ombordfryst råstoff til nøytrale fryselagre.

Totalomsetningen falt

Den samlede omsetningen i uke 49 endte på 231 millioner kroner, en nedgang fra 280 millioner uken før. Det var ingen utenlandske landinger denne uka, slik at hele omsetningen kom fra norske fartøy. Av totalen stammet 133 millioner kroner fra ferskt råstoff og 98 millioner fra fryst.

Til sammenligning var omsetningen i samme uke i fjor 200 millioner kroner, hvorav 198 millioner kom fra norske båter.

Per 7. desember 2025 er Råfisklagets samlede omsetning 18,4 milliarder kroner. Norske båter står for 15,8 milliarder av dette, mens landinger fra utenlandske fartøy utgjør 2,6 milliarder. På samme tidspunkt i fjor var totalen 15,35 milliarder kroner.

Fersk

Ferskomsetningen økte svakt og endte på 133 millioner kroner, opp fra 130 millioner uken før. Den største verdien kom fra torsk, som alene sto for 60 millioner kroner. Deretter fulgte sei med 27 millioner, kongekrabbe med 12 millioner, kveite med 11 millioner og hyse med 9 millioner, skriver Råfisklaget.

Fryst

Omsetningen av fryst råstoff endte på 97 millioner kroner i uke 49, en klar nedgang fra 150 millioner uken før. Torsk sto for størst verdi med 65 millioner kroner, mens hyse og sei fulgte med henholdsvis 18 og 9 millioner.

Det ble landet 2.660 tonn fryst råstoff til nøytrale fryselagre, opp fra 1.920 tonn i uke 48. Av dette utgjorde torsk 950 tonn, sei 750 tonn, hyse 400 tonn og blåkveite 240 tonn. Åtte trålere sto for 2.460 tonn, i hovedsak torsk, sei, hyse og blåkveite. I tillegg leverte én autolinebåt 200 tonn, hvor mesteparten var torsk og hyse. En stor del av disse landingene er foreløpig ikke omsatt.