Reketråleren
Reketråleren "Toya" er en av mange som nå er til salgs.

Krisen tvinger redere til å selge båtene

Flåten av reketrålere som fisker kystreke utgjør en liten del av fiskeflåten. En rekke reketrålere lagt ut for salg. Mange redere ser ingen vits i å legge båtene ut for salg. De føler at det som nå skjer er en politisk villet nedleggelse av rekefisket i sør.

Publisert Sist oppdatert

I første rekke er det reketrålerne i sør som nå legges ut for salg. Men også i nord er det reketrålere lagt ut for salg. Kystmagasinet sjekket de viktigste skipsmeglerne og fant 18 reketrålere. Sannsynligvis er det flere.

I første halvår ser det ut til at bare to-tre reketrålere har skiftet eiere. Med de høye drivstoffprisene er det som mange som vil selge, men svært langt mellom de som vil kjøpe. Norske redere har heller ikke kontrahert noen nye reketrålere i første halvår.

– Vi er mange som gjerne vil selge. Men det har ingen hensikt. Det er ingen som vil kjøpe reketrålere nå. Det er snakk om få uker før vi ser de første konkursene, sier skipper Jørgen Runehäll på reketråleren Skårholm til Kystmagasinet.

Handlingslammet fiskeriminister

Mange rekebåteiere risikerer konkurs i løpet av uker, forteller en fortvilet Jørgen Runehæll.
Mange rekebåteiere risikerer konkurs i løpet av uker, forteller en fortvilet Jørgen Runehæll.

Når vi snakker Med Jørgen ligger han og fire andre, «Tangen», «Vestavind», «Erly» og «Caprice» og tråler sørvest av Egersund. To av disse trålerne, «Tangen» og «Erly» er lagt ut for salg.

– Vi har bedt om hjelp lenge. I begynnelsen håpet vi på kutt i CO2-avgiften. Men til nå har vi ikke fått noe. Mens tyske og franske fiskere får hjelp, får vi ikke noe. Det virker som om fiskeriministeren er handlingslammet.

– Resultatet er at vi får problemer med å betale på gjeld. Når vi går konkurs ryker både hus og andre eiendeler for de mange som har satt disse i pant for å kunne kjøpe båt. Det virker rett og slett som om dette er et forsøk på villet avvikling av trålfiskeriet i sør.

– Skjæran burde forstå at forsvinner reketrålflåten, så forsvinner fiskemottakene. Derved blir det heller ikke mulig for sjarkflåten å få levert fisk. Noen større fartøyer vil om det blir bedre kvoter kunne gå til Danmark for å levere fisk, men det er bare noen få.

Iskrem og bunkers i Hanstolm

Det er ikke lett å finne kjøpere til reketrålere nå. «Horisont III». på bildet er til salgs med kvoter.
Det er ikke lett å finne kjøpere til reketrålere nå. «Horisont III». på bildet er til salgs med kvoter.

«Skårholm» bunkret for noen få dager siden tusen liter diesel på utførsel i Egersund, for å ha nok til å gå til Hanstholm for å bunkre. Selv om det koster 30 000 kroner i diesel å gå til Hanstholm, er besparingen på å kjøpe diesel på utførsel der, så stor at det lønner seg. En annen båt, «Vestavind» var også i Hanstholm her om dagen. De kjøpte noen iskrem og fylte bunkers.

– Det er ikke bare norske reketrålere som taper på dette. Også bunkersanleggene som vi trenger, - men som regjeringens handlingslammelse gjør at vi ikke har råd til å bruke, sier Runehäll til Kystmagasinet.

Etabler en kondemneringsordning

På spørsmål om hva Runehäll mener er løsningen, så er han klar på at det er for seint å bare redusere litt på CO-avgiften:

– Det er nok rett at reker er luksusmat. Er det derfor et ønske å legge ned dette fisket, så bør det komme på plass en kondemneringsordning som gjør at vi som eier båtene ikke ender opp med stor gjeld eller konkurs. Dette gjorde de i Danmark for å avhjelpe etter de begrensningene som fiskeflåten fikk som følge av Brexit. Men da må en samtidig være klar over at dette vil ramme fiskemottak og annen fiskeflåte langs hele kysten, spesielt fra Rogaland og sørover til svenskegrensen, avslutter en fortvilet skipper.

Reketrålere til salgs

«Erly»

26,00 meter, 775 hk, bygget i 1985. Selges med rettigheter. Pris ikke oppgitt.

«Tangen»

26,50 meter, 950 hk, bygget 2006. Selges med rettigheter. Pris ikke oppgitt.

«Smart»

10,60 meter, 165 hk, bygget 1986. Prisantydning 2,2 millioner kroner.

«Stangholm»

13,96 meter, 326 hk, bygget 1967. Pris ikke oppgitt.

«Skåren»

14,70 meter, 410 hk, bygget 1988. Prisantydning 5,0 millioner kroner.

«Anny»

14,99 meter, 480 hk, bygget 1990. Selges med rettigheter. Pris ikke oppgitt.

«Bris»

26,14 meter, 1030 hk, bygget 1976. Prisantydning 10 millioner kroner.

«Siggjo»

10,53 meter, 255 hk, bygget 2002. Pris ikke oppgitt.

«Horisont III»

38,13 meter, 1020 hk, bygget 1986. Selges med rettigheter. Prisantydning 16 millioner kroner.

«Klondyke»

26.20 meter, 990 hk, bygget 1984. Selges med rettigheter. Prisantydning 7,5 millioner kroner.

«Vestskjær»

25,46 meter, 630 hk, bygget 1986. Pris ikke oppgitt.

«Fjordbris»

10,10 meter, 300 hk, bygget 1999. Prisantydning 1,8 millioner kroner.

«Vårheim»

14,20 meter, 200 hk, bygget 1962. Prisantydning 1,4 millioner kroner.

«Eline»

10,66 meter, 400 hk, bygget 2007. Pris ikke oppgitt.

«Lyngenfjord 1»

19,79 meter, 680 hk, bygget 1995. Pris ikke oppgitt.

«Toya»

28,10 meter, 1000 hk, bygget 2003. Pris ikke oppgitt.

«Wilma»

19,55 meter, 600 hk, bygget 1986. Selges med rettigheter. Pris ikke oppgitt.

«Star»

12,20 meter, 238 hk, bygget 1986. Pris ikke oppgitt.

Kilde: North Shipping, Macom, Oso Maritime, SigShip