Gå til innhold
Vityaz er ett av 57 russiske fartøy som har losset fangst i Norge i år. Foto Geir Vinnes
Vityaz er ett av 57 russiske fartøy som har losset fangst i Norge i år. Foto Geir Vinnes

Kystmagasinet kan her vise kvantum de enkelte fartøy har levert i Norge i år. 57 fartøy har losset fangster verdt nærmere halvannen milliard kroner. Hvilke båter ser du her.

23 russiske fartøy har levert mer enn tusen tonn fisk hver i Norge frem til 9. mai. I tillegg er det 34 russiske fartøy som hver har levert et kvantum på under tusen tonn så langt i år.

På topp ligger tråleren «Mirakh» som har levert 3716 tonn fisk. I fangsten inngår 2177 tonn torsk, 787 tonn sei, 514 tonn hyse, 187 tonn uer og 33 tonn blåkveite. Det er vanskelig å anslå fangstverdi. Snittpris for fryst torsk levert av norske båter i Råfisklagets distrikt i år er cirka 32 kroner. Basert på denne prisen vil torsken «Mirakh» har levert, alene ha en verdi på rundt 70 millioner kroner.

Tråleren Mirakh har levert over 3000 tonn, mest torsk, i norsk havn i år. Her losser fartøyet i Ålesund. Foto Åge Schjølberg
Tråleren Mirakh har levert over 3000 tonn, mest torsk, i norsk havn i år. Her losser fartøyet i Ålesund. Foto Åge Schjølberg

Totalt vil fangsten «Mirakh» har levert, ha en verdi i nærheten av 100 millioner kroner. I uke 18 losset sju russiske trålere fangst ifølge Norges Råfisklag. Disse fangstene inkluderte 1120 tonn torsk. Denne ble da «verdsatt» til 24 kroner per kilo. Det er derfor vanskelig å beregne verdi av russiske fangster siden de omsettes på annen måte enn fangsten til norske fartøy.

Barantsevo More er en av to helt nye 86-meter trålere designet av Skipsteknisk AS i Ålesund. Foto Geir Vinnes
Barantsevo More er en av to helt nye 86-meter trålere designet av Skipsteknisk AS i Ålesund. Foto Geir Vinnes

Holkene forsvinner

«Mirakh» er 64 meter lang og bygget i 2014. Den er svært representativ for de russiske båtene som leverer i norsk havn. Det er ikke mer enn et par tiår tilbake, så ble russiske fiskefartøyer betraktet som gamle utslitte rustne holker. Det har endret seg.

Fartøyene som har levert i Norge i år har en snittlengde på 57,5 meter og en snittalder på 28 år. Mange er tidligere norske og islandske trålere eller linebåter.

I den russiske «Barentshavflåten» inngår nå blant annet to store helt nye fartøy, - «Barentsevo More» som ble levert i 2020 og «Norvezhskoye More» levert i fjor.  Begge er bygget ved russiske Vyborg Shipyard, 12-13 norske mil nordvest for St. Petersburg. Begge de to svært moderne og avanserte trålerne er designet av Skipsteknisk AS i Ålesund.

Mark Liubovski ble bygget som Ottar Birting.
Mark Liubovski ble bygget som Ottar Birting.

En rekke tidligere norske fartøy

Mange av de eldste fartøyene er solgt til Russland av norske eller islandske redere. Ett eksempel 60,5 meter lange «Mark Liuboskii». Tråleren ble bygget ved Orskov Yard i Frederikshavn i 1988 som norske «Ottar Briting». Den seilte senere under norsk flagg som «Tenor» og «Volstad Senior», før den ble solgt til Island og fikk navnet «Fengur» i ett års tid. I 2010 ble tråleren så solgt til russiske eiere.

Mest lest