Wärtsilä’s ammoniakkmotor.

Ammoniakkmotor reduserer utslipp med 90 prosent

Omfattende testing av Wärtsilä’s firetakts ammoniakkmotor viser reduksjon i klimagassutslipp med opptil 90 prosent.

Publisert

Teknologiselskapet Wärtsilä’s firetaktsmotor leverer nå høyere effektivitet og ytelse enn noensinne med ammoniakk som drivstoff. Løsningen har gjennomgått omfattende testing og optimalisering etter at den ble introdusert til marine applikasjoner i 2023.  Testing av amoniakk på Wärtsilä’s motorer har delvis skjedd ved selskapets anlegg på Stord. Denne nye teknologien er aktuelt for norske redere.

De seneste resultatene, som er vurdert i henhold til FuelEU, en livsløpsanalyse (Well-to-Wake), og som direkte utslipp fra forbrenning av drivstoff (Tank-to-Wake), viser at med en ammoniakkandel på 95 prosent oppnås opptil 90 prosent reduksjon i klimagassutslipp sammenlignet med tilsvarende dieselmotorer. Dette representerer en ytterligere forbedring på 18 prosent i løsningens utslippsytelse.

Wärtsilä 25 ammoniakkmotor er basert på selskapets omfattende sikkerhets- og driftserfaring fra lavtrykks dual-fuel (DF) motorer som kjører på LNG med lavtrykks Otto-syklus. Det er testet og bevist at denne prosessen fungerer meget godt også med ammoniakk som drivstoff. Lavtrykks-løsningen er også vurdert som gunstig m.h.p. sikkerhet, effektivitet og potensialet for reduksjon av klimagassutslipp. Omfattende tester på forskjellige motorstørrelser har vist at effektiviteten til lavtrykks Otto-syklus-konseptet er konsistent med, og lik, den for dual-fuel LNG-motorer. Ammoniakk er også svært motstandsdyktig mot tenningsbank, med robust forbrenningsevne over et bredt spekter av motorinnstillinger.

- Med dekarbonisering som selskapets strategi har vi fortsatt å forbedre kapasiteten til vår ammoniakkmotor – vi har lagt til enda flere sikkerhetsfunksjoner og ytterligere forbedret ytelsen. Dette er i tråd med vår forpliktelse til “kontinuerlig forbedring”, der vi fortsetter å utvikle, teste og forbedre nye og eksisterende teknologier og løsninger som vil hjelpe shippingsbransjen med å oppnå betydelige reduksjoner i klimagassutslipp. For vår ammoniakkmotor valgte vi lavtrykks Otto-syklus-konseptet, fordi vi er sikre på at dette vil gi den beste sikkerheten, effektiviteten og påliteligheten for våre kunder, kommenterer Stefan Nysjö, visepresident for Power Supply, Wärtsilä Marine.

Forbedringene av Wärtsilä 25 ammoniakkmotorens ytelse gagner hele ammoniakkløsningen, som inkluderer et AmmoniaPac drivstoffgassforsyningssystem, Wärtsilä Ammonia Release Mitigation System (WARMS) og Wärtsilä NOx Reducer (NOR) for optimal etterbehandling av eksos. Sikkerhet, effektivitet og pålitelighet står sentralt i løsningens design, som maksimeres gjennom et svært sofistikert automatiseringssystem samt en vedlikeholdsavtale for å sikre trygg og effektiv drift. Den forbedrede ytelsen integreres også i allerede kontrakterte motorer, med de første leveransene planlagt fra 2026.

Ammoniakk er et lovende alternativt drivstoff ettersom shippingindustrien søker mer bærekraftige drivstoffalternativer. Med globale reguleringer som har satt en tydelig kurs for shipping – netto nullutslipp innen midten av århundret – vil ammoniakk spille en sentral rolle i å hjelpe bransjen med å redusere utslippene. En rapport fra Wärtsilä fremhever rollen bærekraftige drivstoff vil spille for å nå dette målet, som er satt av Den internasjonale maritime organisasjonen (IMO). Ifølge rapporten kan eksisterende løsninger for dekarbonisering, som tiltak for drivstoffeffektivitet, redusere shippingutslippene med opptil 27 prosent, mens bærekraftige drivstoff, som ammoniakk, vil være et avgjørende skritt for å eliminere de resterende 73 prosentene.