Tamara Singer og Angelita Eriksen i Lofoten Seaweed sørger for at norsk tang og tare setter prikken over i- en på skreimåltidene som skal friste tyskerne i årets skreikampanje.

Svir av 20 millioner på skrei-reklame

Til sammen har Sjømatrådet satt av rundt 20 millioner budsjett-kroner til skreikampanjer i vinter.

Publisert

Bocuse d’Or, smart-TV, og kinoreklame er noen av stikkordene for årets skreikampanjer i Spania, Frankrike og Tyskland, skriver Sjømatrådet på sin nettside. Skreiens vandring til Lofoten og Finnmark et særnorsk fenomen. Den lange svømmeturen gjør fiskekjøttet ekstra fint og fast slik at fisken flaker seg delikat når den varmebehandles. Det er nok også derfor mange omtaler skreien som fiskens svar på Rolls Royce, en delikatesse som kun er å få mellom januar og april.

I Tyskland drives markedsføringen gjennom kinoreklame, i sosiale og digitale kanaler og artikler i diverse magasiner, og to skrei-artikler er allerede i trykken. Den ene handler om en norsk familie som leker seg i bølgene i surfeparadiset Unstad, før de drar hjem og lager skrei til middag. Den andre forteller om skreihistorien og skreimåltider tilberedt på Kvitnes gård i Vesterålen, smakstilsatt med norsk tang og tare.

Skrei i spanske spanske supermarkeder: Reklamen som viser skreiens historie og opphav, og frister med lekre oppskrifter blir å se ved fiskedisker over hele landet.

I Frankrike skal skreien frontes i magasiner og i sosiale medier som Facebook,S Instagram og Pinterest, samt med videoer på Youtube og andre nettsider. Den skal vises til kokkeinfluensere på matguiden “Le fooding”, artikler fra visningsturer til Norge og hos franske fiskehandlere og supermarkeder.

Denne sesongen sender Sjømatrådet ut 7000 reklamepakker til spanske supermarkeder, og skreivideoer blir å se på digitale skjermer i hele Carrefour-kjeden. I tillegg får skreien skinne på spansk TV, og som i Frankrike og Tyskland, i digitale og sosiale kanaler, samt en visningstur til Senja hvor spanske journalister får bli med på skreifiske.