En enorm etterspørsel har ført til ny flyrute.

Nå går startskuddet for ny kinesisk sjømat-rute

210 tonn fersk fisk skal flys direkte til det kinesiske markedet fra Oslo lufthavn hver uke. Denne uken landet det første fraktflyet fra Hongyuan Group.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag 4. april landet det første fraktflyet fra Hongyuan Group på Oslo lufthavn. Den nye fraktruten vil forbinde Oslo Lufthavn direkte til Chengdu Tianfu International Airport, med en mellomlanding i Astana, Kasakhstan. Denne fraktruten er et viktig tiltak for å møte den økende etterspørselen etter effektiv transport av varer, spesielt sjømat, mellom Norge og Kina.

- Dette markerer en viktig milepæl, og representerer en betydelig mulighet for sjømatnæringen i Norge, sier fraktsjef i Avinor Eva Beate Lande.

Det er godt med plass om bord.

Tre ukentlige fraktruter

Flighten er satt opp av Hongyuan Group mens selve flyet er operert av Beijing Capital Airlines. Ruten skal gå tre ganger ukentlig på tirsdager, torsdager og lørdager, operert med Airbus A330-300, med ambisjoner om å øke frekvensen på kort sikt om de fyller flyet.

– Med en kapasitet til å sende 210 tonn fersk fisk direkte til det kinesiske markedet hver uke, forkorter vi transporttiden betydelig. Vi har sett en kraftig økning i sjømateksport til Kina siden 2019, og nå som markedet åpner seg etter pandemiens restriksjoner er det avgjørende å ha direkteruter som denne for å støtte videre vekst, sier Lande.

Første fly er landet.

Importvarer inn, laks ut

Hovedformålet med denne fraktruten er transport av norsk sjømat, med et spesielt fokus på laks. Avinor og Hongyuan Group arbeider også for å sikre at flyene blir fylt med importvarer til Norge, for å optimalisere retningsbalansen for ruten.

– Med en lastekapasitet på omtrent 70 tonn per flyvning, styrker vi ikke bare vår evne til å eksportere norsk sjømat, men også muligheten til å importere varer som er viktige for Norge, legger Lande til.