"Karianne"

Karianne nybygg
NSK Ship Design står bak det lett gjenkjennelige bølgete designet.

Ny stor kystbåt fra Grovfjord

Grovfjord Båtbyggeri har levert nok en stor kystfiskebåt. Denne gangen til Bodø-rederi.

Publisert Sist oppdatert

Før jul i 2021 skrev Tor Arnfinn Pleym kontrakt med Grovfjord Båtbyggeri på bygging av en ny 15 meter stor fiskebåt.

Gjenkjennelig design

På starten av året kunne han hente nybygget hjem til Bodø. Fiskebåten har fått navnet MS «Karianne» , og er designet av NSK Ship Design. Dette er et design som etter hvert er blitt lett gjenkjennelig, med sitt robuste utseende og bølgete linjer.

Fartøyet har en lengde og bredde på henholdsvis 14,99 og 7,5 meter, og er verftets bygg nummer 57. Prislappen ligger på rundt 35 millioner kroner.

Rigges for not og snurrevad

Dette er søsterfartøyet til MS Snarsetværing (bygg nr. 56) som ble overlevert sin eier i november i fjor. Dette var Grovfjord Båtbyggeris største nybygg så langt, og er omtalt som et av kystens største kystfiskefartøy under 15 meter.

«Karianne» rigges for både not- og snurrevadfiske, og har kvoter for hyse, sei og torsk, samt NVG-sild og makrell. Fartøyet har også strukturkvoter for de samme fiskeslagene.

Fremdrift og motor

Under dekk finner man hovedmotor av modell Scania DI16 med effekt på 750 hk ved 1800 rpm, fra Nogva Motorfabrikk. De har levert to hjelpemotorer av type John Deere 52 kW og Scania DI13 100 kW. Gir- og propellanlegg av type HG2 kommer fra Nogva Heimdal, mens to sidethrustere, SH1400, og styremaskin og røranlegg kommer fra Sleipner.

Fartøyet er utrustet med en kombivinsjer på 8 tonn, notkrane TMP 1320K og lossekrane TMP 700K. Kranene er levert av TMP Hydraulikk, mens vinsjer og øvrig dekksutrustning er levert av Lofoten Hydraulikk. Fabrikk- og bløggelinje kommer fra Latech AS i Moskenes, mens vakuumanlegg og RSW-anlegg har henholdsvis MMC First Process og Tempia AS levert. Tar man en kikk innvendig har båten en moderne bysse og pantry, med god skapplass, kjøleskap, koketopp og stekovn. Det er køyeplass til fire, oppholdsrom og messe med et stilfullt interiør. Grovfjord Båtbyggeri står selv bak innredningen.

Leverandører:

 Leverandører: Design: Grovfjord Båbyggeri AS/ NSK Ship Design A/S Motor/gir/propell : Nogva Motorfabrikk A/S Dekksutstyr: Lofoten Hydraulikk A/S Vakumanlegg: MMC First Process A/S RSW Anlegg: Tempia A/S Elektronikk: Hibotech A/S Elektrisk: ACEL A/S Sidepropeller: Sleipner A/S Styring/roranlegg: Sleipner A/S Dekkskraner: TMP Hydraulikk Redningsutstyr: Certex A/S Slukkeanlegg: Florø Brannvernservice A/S Innredning: Grovfjord Båtbyggeri AS Fabrikk/bløggelinje: Latech A/S.

Hovedmotoren er en Scania DI16 med 750 hk.
Messe og oppholdsrom er stilfullt innredet. Verftet står selv bak interiøret..
Romslig lugar med to sengeplasser.