UNDERVEIS: Nye KV «Hopen» ble slept fra Romania til Norge, og skal i løpet av 2023 og 2024 utrustes og ferdigstilles.

Nye KV «Hopen» ankommet Norge

Nye KV «Hopen» ankom nylig Vard Langsten. Nå skal kystvaktskipet utrustes og ferdigstilles.

Publisert Sist oppdatert

Før helga ankom skroget til det nye kystvaktskipet, KV «Hopen», Vard Langsten i Tomrefjorden.

Nå ventes en hektisk periode med utrustning, testing og ferdigstilling før verftet kan overlevere nye KV «Hopen».

Jan Mayen-klassen

Siden 20. desember har fartøyet vært under slep fra verftet Vard Tulcea i Romania, og ankom nylig Vard Langsten. I løpet av 2023 og 2024 skal fartøyet utrustes til et komplett kystvaktskip.

– Vi er glade for at det tredje fartøyet har ankommet Norge. Nå venter en intensiv periode med utrustning, testing og ferdigstillelse før fartøyet settes i drift. KV «Hopen» vil sammen med de to andre fartøyene i Jan Mayen-klassen bli en svært viktig ressurs med sine kapasiteter og evne til å operere i hele interesseområdet til Norge, inkludert arktiske farvann, sier prosjektleder i Forsvarsmateriell, Odd Magne Nilsen.

SLEP: KV «Hopen» under slep til Vard Langsten i Tomrefjorden.

7,2 milliarder kroner

Innen 2024 skal Kystvaktens fartøyer i Nordkapp-klassen erstattes av tre nye kystvaktskip i Jan Mayen-klassen. Hovedkontrakten om å bygge tre nye fartøyer ble signert mellom Forsvarsmateriell og VARD 25. juni 2018.

Den totale kostnadsrammen for prosjektet er på 7,2 milliarder norske kroner, og er en av de største anskaffelsene Forsvaret har gjort i maritim sektor i Norge.

Tre nye fartøy

Det første kystvaktfartøyet, KV «Jan Mayen», ankom Norge høsten 2021, og skal i løpet av første halvår i år fases inn i Kystvakten.

Etter planen skal det andre fartøyet, KV «Bjørnøya», overleveres medio 2023. Mens KV «Hopen» skal leveres i 2024. Alle tre fartøyene er isforsterket og bygges for å bære helikopter.

Flere leverandører

Vard-gruppen er en stor nasjonal verftsaktør innen bygging av spesial fartøy, med tre skipsverft i Norge. De har tidligere bygget flere fartøy for Forsvaret. Mange norske underleverandører bidrar på prosjektene, og bidrar til å videreutvikle nasjonal kompetanse og kapasitet innen den maritime næringen.