Henriette E

NYE «Henriette E» er overlevert til fisker i Finnmark.

Noe av det råeste fra Nor-Dan Marine

– Denne båten er noe av det råeste vi har bygd og her er ingen ting overlatt til tilfeldighetene.

Publisert Sist oppdatert

– Alt fra fargevalg (Porsche Racing Yellow) til utrustning er ekstremt kult, skriver båtverftet Nor-Dan Marine AS på sin Facebook-side i forbindelse med overleveringen av nye «Henriette E».

Overlevert til reder

Nybygget ble overlevert til sin nye eier og reder, Kjell Vidar Olsen fra Nordkapp kommune, denne uka.

Kystsjarken er av type Nor-Dan 10,99, utrustet med en Volvo D13 med 800 hk, som er lavert av La-Sa Båt og Motor, ZF gir og Clear Command fra KGK, og propell og akselanlegg fra West Mekan. Det er også montert kraftige hekk- og baugthrustere, modell SH320, fra Sleipner.

GRATULASJONSKAKE er obligatorisk.

Rigget for garn, line og teiner

«Henriette E» er blant annet utrustet med moderne navigasjonsutstyr, TimeZero, multistråle ekkolodd, radar og strømlogg fra Furuno, samt Olex.

Videre er den utrustet med bauglys, søkelys og fire dekkslys fra Luminell. Teknisk utrustning og montasje er utført av verftets datterselskap Nor-Dan Maritime Service, samt at innredning er levert av Lindesnes Båt og Treindustri.

Båten er rigget for fiske med garn, line og teiner, og er godkjent for å gå med bulk. Kystsjarken har ett lasterom på 20 m3 med uttagbart midtskott.

RÅESTE sjarken langs kysten.

Hektisk vinter og vår

Det har vært en ganske hektisk vinter og vår for båtverftet, som ligger i Evje i Agder - en drøy times kjøretur nord for Kristiansand. Siden i fjor høst har de ferdigstilt og levert fire 10,99-kystsjarker og en 35-fot sjark.

Monteringen av båtene skjer ved bedriftens egen avdeling i Lindesnes. Her flyttet de inn i løpet av sommer/høst i fjor.

– Vi har ordre på åtte nye båter som skal produseres nå fortløpende, forteller daglig leder May Britt Hansen til Kystmagasinet.

Krevende år

Hun forteller at de har lagt bak seg et krevende år, med utfordringer knyttet til innreisekarantene og redusert bemanning som følge av koronapandemien. Halve fjoråret hadde de kun 50 % kapasitet i støperiet på Evje.

– I tillegg har vi, som så mange andre, slitt med å få inn komponenter og deler, og råvareprisene har skutt til værs.