«Brattskjær» tre år nyere, og den har har mye nytt, deriblant en splitter ny motor.

Skifter ut eldre 12-metring med en med ny motor

Det er nok en splitter ny motor og en ganske så fornuftig pris, som gjør at Kristian Kristoffersen skifter ut sin 47 år gamle sjark med en tre år nyere sjark.

Brattskjær er rigget for garn. Bingen akter har plass til 170 seigarn.

Sjarken «Brattskjær» er til salgs og er ifølge skipsmegleren North Shipping reservert. Samtidig har Kristian Kristoffersen fra Austbø på øya Altra i Alstadhaug kommune i Nordland søkt om ervervstillatelse for sjarken, og det er naturlig å fastslå at det er han som er årsak til at sjarken er reservert.

Sjarken «Brattskjær» som har en lengde på 12,83 meter og bredde på 3,96 meter ble bygget på Rødskjær i 1978, og er rigget for garn.

Splitter ny motor og rigget for garn

Hovedmotor er en John Deere 6068, så godt som splitter ny med bare ti timers driftstid. Den har en ytelse på 175 hestekrefter og er koblet til et VD60C servogir. Sjarken har nylig gjennomgått en overhaling og det er nye kjøleslanger, nye hydraulikkslanger, ny ferskvannspumpe og nye bunnventiler.

Om ikke helt moderne stil, så er i hvert fall styrhuset godt utstyrt.

På dekk er det en Lorentzen 1200 kilo garnhaler som ble overhalt i 2021. Det er hydraulisk sløyekar for cirka tusen kilo fisk og skyllekar for cirka 400 kilo fisk.

Garnbingen som er bygget i 2020 har plass til 170 seigarn. Garngreier har fått ny rotasjon og sentral, opplyses det i prospektet til North Shipping AS i Kristiansund.

Det blir i prospektet også opplyst at lasterommet har plass til seks tonn rund fisk i containere.

«Brattskjær har også en Olex kartplotter, Simrad ekkolodd, Anritsu 58 mil radar, Simrad AP35 autopilot, Furuno GPS, Brovakt og nye høytalere på dekk.

Be solgt etter kort tid

«Brattskjær» ble bygget som «Nordlys» i 1978. I 1995 skiftet den navn til «Heidi», før den i 2011 fikk navnet «Stormhav». Dette navnet hadde den til den i februar 2021 ble kjøpt av Wilson Sjark AS i Fosnavåg, og gitt navnet «Brattskjær». Når den nå selges har eierne bare eid sjarken i to år. En del av tiden har blitt brukt til oppgradering av utstyr og skifte av motor etter motorhavari.

Eier Wilson Sjark AS er fiskerne Sondre Kvalsvik Frantsen, Håvard Sande og Håvard Vågsholm Sævik, som alle eier en tredjepart av rederiet. Håvard Sande eier også sjarken «Alex» med lengde 9,48 meter.

Skifter ut eldre med nesten like gammel

Kristian Kristoffersen skifter ut «Fjordegg» (bildet) som er tre år eldre enn "Brattskjær".

Sjarken har rettigheter som i år gir rett til å fiske 284 tonn hyse, 264 tonn sei, 33,6 tonn torsk og 41 tonn makrell. Så langt ser det ikke ut som om det har vært mulig å fiske. Det er ifølge Fiskeridirektoratet bare fisket 90 kilo hyse, 430 kilo sei og 60 kilo torsk. Men det er i prospektet opplyst at båten ikke skal overdras til ny eier før etter påske. Kanskje det er planen at i det minste skal torskekvoten tas før eierskifte. Om den selges med kvoter er ikke opplyst, men de er i tilfelle ikke med i prisen som er oppgitt.

Flytter kvoterettighetene til «Brattskjær»

Kristian Kristoffersen eier nå sjarken Fjordegg som har skrog i aluminium med lengde på 12,07 meter og bredde 4,02 meter. Den ble bygget i 1975 ved Seljeseth Slip og Mek. Verksted. På denne sjarken har han rettigheter som i år gir en kvote på 227 tonn hyse, 94 tonn sei og 46 tonn torsk.

Det er denne sjarken som nå skiftes. I praksis skifter ha ut en eldre sjark med en nesten like gammel. Men her teller det nok mye at det er både ny motor og mye annet nytt, samt at prisen på 1,7 millioner kroner virker ganske fornuftig.