Både ringnot og pelagisk trål opplevde økt omsetning i fjor, «Havsnurp» er rustet for begge.

Økt verdiskapning for den havgående fiskeflåten

Rekordår for noen, mens andre flåtegrupper slet med fallende marginer.

Publisert Sist oppdatert

I en artikkel hos Fiskebåt anslås verdiskapingen i den havgående fiskeflåten for 2024 til 14,5 milliarder kroner – omtrent 700 millioner høyere enn i 2023. Fiskebåt har siden 2019 beregnet verdiskapingen, som måles ved brutto EBITDA pluss lønn.

I fjor forventet man et lite fall i verdiskapingen som følge av lavere ressursgrunnlag og økte kostnader. I motsetning til 2023 ble imidlertid kostnadsøkningen i 2024 kompensert av høyere fiskepriser, særlig i pelagisk sektor,

Ifølge Fiskeridirektoratet var 254 fartøy over 28 meter aktive i 2024. Beregningen fra Fiskebåt bygger på regnskapstall fra 186 fartøy; resten er estimert.

Rekordomsetning drevet av ringnotgruppen

Omsetningen nådde rekordnivå som følge av prisvekst på de fleste fiskeslag, med marginal økning i flåtens totale driftsmargin. Ringnotgruppen opplevde størst økning, mens pelagisk trål og hvitfisk hadde små marginforbedringer.

Tre trolige forklaringer trekkes frem i artikkelen. Aktiviteten i hvitfisksektoren var lavere på grunn av fallende kvoter. Samtidig oversteg prisene på fisk kostnadsøkningen på innsatsfaktorer, og lovlige avgiftsstrategier på bunkers ga flåten en kostnadsfordel.

Store variasjoner mellom flåtegrupper

Verdiskapingen på 14,5 milliarder viser et godt år for flåten totalt, men tallene skjuler store forskjeller. Driftsmarginene er lavere enn før 2022, påvirket av inflasjon, økte klimakostnader og høyere finanskostnader. Enkelte flåtegrupper har hatt markant fall i resultatmargin.

Ringnot hadde et svært godt år og trekker snittmarginen for flåten opp, men line, stor kyst, pelagisk trål og trål opplevde alle betydelig nedgang i 2024.

Den havgående flåten hadde om lag 2,6 milliarder kroner i finanskostnader i 2024, en økning på over 70 prosent siden 2022. Bunkers- og finanskostnader tynger, særlig med utfordrende biologi og begrensede kvoter. Tiltak som fritak for CO₂-avgift kan gi nødvendig avlastning.

Utsiktene for 2025

Med dagens hvitfisk- og makrellpriser, og forventet prisvekst på NVG-sild, kan verdiskapingen for 2025 øke. Det vil imidlertid avhenge av om prisveksten kompenserer for kvotenedgangen.

I pelagisk sektor ligger makrellprisene godt over 30 kroner per kilo hittil i år. I hvitfisksektoren har sei- og hyseprisene steget, men om dette dekker kvotenedgangen ved årsslutt, gjenstår å se.

Høye finanskostnader og økte klimakostnader i 2025 vil trolig presse marginene i de fleste flåtegrupper, selv om samlet verdiskaping fortsatt kan ligge på historisk høyt nivå.